Emily Nenni : Drive & Cry

 


Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. En dat zou zo mogen blijven, wat mij betreft. Emily Nenni is als een vis in het water binnen haar genre. Klassieke country met een eigentijds provocerend ondertoontje. Denk Sierra Ferrell en je bent een aardig eind op weg in de goede richting. Honky-tonk en pedal steel kwam bij haar ongetwijfeld tegelijk met de paplepel. Haar muziek ademt eenheid zoals je die hoopt te horen wanneer afkomstig van Nashville Tennessee. Ik kende haar niet, en ook bleek Drive & Cry niet haar debuut. Evengoed zijn alle nummers van Emily’s hand, op afsluiter Amarillo Highway na (die is uiteraard van niemand minder dan Terry Allen). Ze heeft een bekoorlijk stemgeluid, die als natuurlijk samensmelt met haar haar specifieke bijbehorende sound. Muziek die vanzelfsprekend doorspekt wordt verondersteld te zijn met fiddle, pedal steel en mondharmonica. Gelukkig zijn er veelvuldig innemende rustmomentjes ingebouwd, zodat een nummer als Lay of The Land het uitstekend doet in de nachtelijke uurtjes, of op een warme avond op de veranda in het zuiden van Noord-Amerika. Emily is wellicht uitstekend in staat om op eigen benen te staan, hetgeen niet wegneemt dat ik de indruk krijg dat ze zich omringd heeft met een excellent team aan musici en technici. Drive & Cry is een prima introductie naar deze nieuwe pikant geëtaleerde Country-ster.

Oorspronkelijk blijkt ze overigens van California te komen, las ik nadien (zo zie je maar!) Echter gezien de overtuiging waarmee de plaat Drive & Cry zich uitrolt over de luisteraar had ik dat nooit geraden. Het nummer I Don’t Need You bruist van de energie. Een nummer dat verder grijpt dan uitsluitend Country, en elementen van Rock in zich heeft. Gelukkig is er naast een flinke portie zelfstandigheid ook ruimte voor zelfreflectie in I Can’t Pretend It Never Happened. Soms komt Country als vluchtig op mij over, alsof het slechts beperkt houdbaar behoeft. Toch bekruipt mij daarbij nu een zekere mate van twijfel. Drive & Cry gaat verder dat een tijdelijke vorm van entertainment. Haar muziek heeft een opgeruimd en innemende karakter, dusdanig dat ik de kennismaking zou willen vergroten. En gelukkig is daarvoor een mogelijkheid, aangezien ze in augustus staat geprogrammeerd voor Wild Rooster te Den Haag, en de dag erna in de Amer te Amen. Benieuwd!

Rein van den Berg

Releasedatum : 3 mei 2024 New West Records

Website : https://www.emilynenni.com/