Niamh Bury : Yellow Roses

 


Mijn moeder kocht nooit gele bloemen, volgens haar was geel de kleur van de haat. In de westerse Middeleeuwen werd geel reeds als zodanig gezien. Of singer-songwriter Niamh Bury hetzelfde bedoelde met de titel van haar schitterende debuutalbum Yellow Roses weet ik niet. Niamh Bury komt uit Dublin, waar ze werkt bij Book Upstairs, de oudste onafhankelijke boekenzaak daar. Dublin kan tegenwoordig misschien wel gezien worden als de hoofdstad van de wereld van moderne folk. Het debuutalbum van Niamh bevestigt mijns inziens die bewering.

De liedjes op Yellow Roses worden zonder uitzondering gevarieerd en fraai ingekleurd. Daarnaast bezorgt haar licht hese stem mij geregeld de nodige kippenvel. Het album verschijnt op het Dublinse label Claddagh Records, dat al sinds 1959 bestaat. Tegenwoordig richt het zich meer op modernere folkacts als Mick Flannery en ØXN. Binnenkort verschijnt daar het langverwachte debuutalbum van Lemoncello. Hopelijk komt Niamh een keer naar Nederland, ze zou bijvoorbeeld niet misstaan op een podium als dat van  Guo-concerten. Voor een uitgebreidere recensie verwijs ik graag naar deze van Erwin Zijleman van het populaire blog “Krenten uit de pop”. Yellow Roses is een wonderschoon debuutalbum dat bij mij diep onder de huid kruipt.

Theo Volk

Releasedatum : 29 maart 2024 Claddagh Records

Website : https://www.niamhbury.com/#/