Pernice Brothers : Who Will You Believe


 

Iedere keer wanneer er nieuwe muziek verschijnt, is telkens opnieuw een verrassing waar de artiest mee komt. Van niets tot iets blijft een opmerkelijk proces, ongetwijfeld in de eerste plaats voor de artiest zelf. Het geldt ook voor Joe geroutineerd als dat hij is. ’t Was alweer een tijdje geleden dat ik muziek hoorde van de gebroeders, of solo van Joe. Toch wist deze hernieuwde kennismaking mij uitermate te plezieren. Ik kon mij, eerlijk gezegd, amper meer voor de geest halen waar ik hen moest plaatsen binnen het muzikale spectrum. Vooral breekbare ontwapende nummers als December in her Eyes spreken direct tot de verbeelding. Wanneer ik muziek blanco beluister probeer altijd ik onwillekeurig te raden uit welke hoek van Amerika ze komen. Gezien de Beatle-eske pop was mijn eerste gedachte California. Ze waren minder Roots georiënteerd dan ik mij meende te heugen. De nummers van dit nieuwe album, getiteld Who Will You Believe, deed associaties oppoppen naar de muziekstijl van de Britse Nick Lowe. Dat houdt voor mij in popmuziek met inhoud. Dat je Joe Pernice en de zijnen niet als afgeschreven dient te beschouwen blijkt regelmatig tijdens het beluisteren. In een song als Hey, Guitar trekken ze nog stevig van leer, terwijl ze elders minstens zo lieflijk kunnen zijn.

Zodra je het hoesje openklapt valt overigens meteen de naam van Neko Case op. Ze heeft een bescheiden rolletje, en zingt een duet met Joe. Voor het overige een bonte verzameling aan musici die dit album hebben aangevuld met hun instrument en zang. Veelal oudgedienden ook. Joe maakt al meer dan 25 jaar muziek, en dan ga je terugkijken op de jaren die achter je liggen. Ook hij heeft dierbare vrienden verloren, zodat Who Will You Believe in zekere zin ook een album is geworden waarin hij terugkijkt. Wat is verworven, en wat is verloren? Geïnspireerd als vanouds ontstond een plaat met inzichtelijke nummers. Geen haastwerk, maar een plaat waarvoor men de tijd voor nam. En die koppeling tussen ervaring en gedrevenheid heeft geresulteerd in een opmerkelijk sterk, doch gevoelige album. Een coherent geheel waarin verschillende juweeltjes zitten verscholen.

Rein van den Berg

Releasedatum : 5 april 2024 New West Records

Website : https://www.pernicebrothers.com/