Sarah Jane Scouten : Turned to Gold

 


Om het weinig respectvol te zeggen; ik meende dat ik klaar was met Sarah Jane Scouten. Ongeveer tien jaar geleden werd ik volledig omvergeblazen door haar album The Cape. Een zeer veelzijdige en complete plaat. Een plaat die wat mij betreft veel perspectief voor de toekomst beloofde. Niet dat ze nadien slechte platen maakte, alleszins, echter het niveau van The Cape raakte ze daarna – mijns inziens – niet aan. Ik bleef haar trouw volgen, maar had bij eerste beluistering van Turned to Gold niet de behoeft hier ook een fysiek exemplaar van te willen bezitten. Ik beluister muziek veelal afgespeeld in een willekeurige volgorde, en dan komt werkelijk van alles voorbij. Wanneer het zwak is, of irriteert verdwijnt het naar verloop van tijd. In geval van Turned to Gold gebeurde het tegenovergestelde. Haar zang en muziek bleef stelselmatig naar boven komen. Haar stem heeft een hele eigen luie klankkleur die blijft aanspreken. Wat ik ook als prettig ervaar is dat ze verder is weg gemanoeuvreerd van klassiek uitgevoerde Country. Op zich blendt haar stem prima met dat genre, vanwege de aanwezige snik, maar voor mij onnodig. Ruraal, Blue Grass of Folk hoor ik liever wanneer de muziek uit Canada komt. 

In tegenstelling tot de muziek vind ik de hoes van Turned to Gold weinigzeggend. Wellicht omdat ik visueel ben ingesteld zie ik liever een hoes die in het verlengde ligt van het gebodene, dan dat hij fungeert als dissonant, zoals nu. Het is slechts een kwestie van door de verpakking heen prikken, en dat is uiteindelijk gebeurd, want het moge duidelijk zijn dat ik word ingenomen door de zang van deze Canadese. Zelfs de pedal steel, die zich laat beluisteren op The Rose and Carnations, slaat me geenszins uit het veld. Wellicht had ik mijn verwachtingen te hoog gesteld na The Cape, maar dat album is qua instrumentatie dan ook een buitenissig sterk geproduceerd album. Of Sarah Jane Scouten live de moeite waard is weet ik niet, maar dat zou ik liever eens willen ondervinden. Zo ver woont ze tegenwoordig tenslotte niet. Ze heeft ongelooflijk veel talent, echter bij Turned to Gold duurde het even voordat ik mij dat hernieuwd realiseerde. Gaandeweg ontstond meer kleur in de muziek. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 15 september 2023 

Light Organ RecordsWebsite : https://sarahjanescouten.com/