Lucy Woodward : Stories from the Dust

 


Muziekfanaat André Rooyakkers behoort absoluut tot de grootste fans van Lucy Woodward in Nederland. André vroeg me of ik aandacht aan Woodwards nieuwe album Stories from the Dust wilde besteden. Ongetwijfeld kwam André haar op het spoor vanwege haar link met Rod Stewart, waar hij ook een groot fan van is. Woodward was niet alleen achtergrondzangeres van Rod Stewart, maar ook van andere grote namen als Barbra Streisand, Joe Cocker, Chaka Khan en Celine Dion.

Haar muzikale genen erfde zij van haar vader Kerry Woodward, een bekende dirigent. Haar vader was ooit dirigent van het vermaarde Nederlands Kamerkoor, hierdoor woonde het gezin enkele jaren in Amsterdam. Echter na de scheiding van haar ouders verhuisde Lucy met haar moeder en broer naar New York om daar bij haar grootouders te gaan wonen.

Stories from the Dust is inmiddels Lucy’s vijfde soloalbum, volgens eigen zeggen haar meest persoonlijke album tot nu toe. Haar eerdere albums ken ik niet, maar al snel wordt me duidelijk dat Lucy een uitstekende, getrainde zangeres is, die zich in diverse genres thuis voelt. Volgens André is haar muziek hier een stuk rootsier dan op voorgaande albums. Wellicht heeft dat te maken met de twee albums die ze samen met gitarist Charlie Hunter maakte.

De productie was in de vakkundige handen van David Garza (onder andere Fiona Apple, Gaby Moreno). Zelf ken ik Garza vooral van de productie van het fraaie album The Starlight Ballroom van de Ierse singer-songwriter Ultan Conlon. Ik vermoed dat zijn invloed ook op Stories from the Dust groot is geweest. Woodward trad al vaker op in Nederland en zal de komende tijd twee keer hier optreden.  

Theo Volk

Releasedatum : 5 april 2024 I Love Desi

Website : https://www.lucywoodward.com/

 

Lucy Woodward live :

20-04 DEN BOSCH : Verkadefabriek

06-06 AMSTERDAM : Bimhuis