De dood van Tom Rapp haalde 11 februari vorig jaar niet het NOS
Journaal. De aandacht bleef slechts beperkt tot artikelen in kranten als The
New York Times. Zelden kreeg zijn muziek in Nederland aandacht, november 2017
besteedde Louis Nouws nog eens een artikel
aan Pearls Before Swine op de website van Popmagazine Heaven. Dat was naar
aanleiding van het vijftig jarig jubileum van de cultklassieker One Nation Underground. Door het geringe
commerciële inzicht van frontman en zanger Rapp van Pearls Before Swine
verscheen het op ESP-Disk, een label gespecialiseerd in freejazz. Toch wist het
album een behoorlijke cultstatus te verwerven en werden er in de loop der jaren
meer dan 200.000 stuks van verkocht. Toch zag de band hiervan geen cent van labeleigenaar
en advocaat Bernard Stollman. Ooit
gevraagd hiernaar in een interview antwoordde Rapp : "We never got
any money from ESP. Never, not even like a hundred dollars or something. My
real sense is that Stollman was abducted by aliens, and when he was probed it
erased his memory of where all the money was". Overigens had Rapp wel iets
met science fiction. Een van de fraaiste liedjes op The Use of Ashes is Rocket
Man geïnspireerd door een science fiction verhaal van Ray Bradbury. Het zou
op zijn beurt weer de inspiratie vormen voor tekstschrijver Bernie Taupin voor
Elton John’s Rocket Man. Het nummer
werd geschreven op 20 juli 1969, de dag van de eerste maanlanding. De interesse
voor ruimtevaart ontstond in Rapps tienerjaren, doordat hij woonachtig was in
de buurt van Cape Canaveral. Het liedje werd, net als alle andere liedjes voor
het album, geschreven in het pittoreske Vreeland, gelegen aan de Vecht. Hij had
zich hier met zijn kersverse Nederlandse vrouw Elisabeth Joosten gevestigd.
Elisabeth is als achtergrondzangeres te horen op The Use of Ashes. Rocket Man
kan gezien worden als een fraaie afrekening met een jeugdtrauma. Het gaat over
zijn aan alcoholische versnaperingen verslaafde vader, die op jonge leeftijd uit
zijn leven verdween. Tijdens het schrijven van de liedjes voor dit album maakte
Rapp een kapitale fout door een uitnodiging voor het legendarische Woodstock te
weigeren. Het album werd opgenomen in de Woodland Studios in Nashville. In die
dagen toerde hij met grote namen als Buddy Guy, Gordon Lightfoot, Chuck Berry
en Bob Dylan. De laatste versloeg hem ooit net in een lokale talentenshow in
Minnesota. Vanwege het financiële onzekere bestaan gaf Rapp er in 1976 de brui
aan na als voorprogramma geopend te hebben voor Patti Smith in de Symphony Hall
in Boston. Nog een aanleiding was zijn op de klippen gelopen huwelijk. Rapp zou
nog twee keer hertrouwen en begon in 1981 aan een nieuwe carrière als advocaat,
gespecialiseerd in discriminatierecht. Gelukkig
leeft hij nog steeds voort, dankzij een niet al te groot, maar prachtig oeuvre.