Replay: Pink Floyd - Discovery Box





Onlangs kwam ik tot de ontdekking, dat ik geen enkele cd van Pink Floyd in mijn collectie had. Pink Floyd behoorde in mijn middelbare schooltijd tot de groepen, die mij muzikaal gevormd hebben. Mede kwam dat door mijn jeugdvriend Paddy, die alle platen uit hun begintijd had. Vooral Meddle en Dark Side of the Moon en in mindere mate Wish You Were Here behoren tot mijn muziek DNA. Animals kon mij toen al niet meer bekoren. The Wall kocht ik nog wel, maar beschouwde ik toen als een miskoop, mede door de af en toe behoorlijk valse zang van Roger Waters. Hierna haakte ik definitief af en hoorde nooit de vervolgalbums. Maar kloppen al die bevindingen eigenlijk wel en negeerde ik terecht de latere albums?! Tijd dus voor een herontdekking. Voordat ik tot aanschaf van de box overging, bekeek ik op internet eerst de Unboxing video. Een mooie manier om geen kat in de zak te kopen. De box dateert alweer uit 2011, voor die gelegenheid maakten James Guthrie en Joel Plante nieuwe masters van de albums. Doordat de box in 2011 verscheen ontbreekt het studio album The Endless River uit 2014. Helaas ontbreken ook de singles Arnold Layne en See Emily Play. Minpuntje is ook dat de cd’s in harde kartonnen verpakkingen zitten en vrij moeilijk uit de hoes te halen zijn. Voor mij niet zo’n groot probleem, omdat ik alles digitaal afspeel. Het artwork van de cd’s is voor de gelegenheid meer eigentijds gemaakt. Er zit een zestig pagina’s tellend boekwerkje bij, met regelmatig niet eerder gepubliceerde foto’s. Net als bij The Beatles Box sluit de box af met een magneetstrip. Benieuwd hoe de bevindingen nu zullen zijn, de tijd zal het leren.


Theo Volk