Het oeuvre van singer-songwriter Eilen Jewell begint
intussen indrukwekkend te worden. Gypsy is haar achtste reguliere album. De prachtige voorganger Down Hearted Blues betrof een album met
zorg gekozen blues covers. Deze keer, op één uitzondering na, door Eilen zelf
geschreven nummers. Overigens niet allemaal recent gecomponeerd. Opener Crawl was een moeilijke bevalling, de
eerste regels schreef ze al een decennium geleden en werd pas recent afgemaakt.
De reeds op single uitgekomen country-rocksong is duidelijk beïnvloed door
Creedence Clearwater Revival. Opvallend en toepasselijk is hier het vioolspel
van Katrina Nicolayeff. Ook minder recent is de aanstekelijke meezinger 79 Cents (The Meow Song) geschreven vlak
nadat Donald Trump werd gekozen. Het liedje is duidelijk politiek getint en
handelt over seksisme en discriminatie, verpakt in gevatte humor. Saillant is
dat Eilen ooit het album Butcher Holler
opnam, gevuld met Loretta Lynn covers. Lynn blijkt in het pro Trump kamp te
zitten, maar dat heeft het respect onderling gelukkig niet minder gemaakt. De
enige cover is You Cared Enough to Lie
van Idaho legende Pinto Bennett. Echtgenoot Jason Beek produceerde diens meest
recente album The Last Saturday Night.
De op leeftijd zijnde Jerry Miller excelleert hier als vanouds. Twee liedjes hebben
te maken met haar moederschap. Witness
werd heel snel geschreven in een hut in Idaho. Het moederschap heeft haar
veranderd, het heeft haar hart meer opengesteld voor het waarderen van de
kleine dingen van het leven, zoals het opkomen van de zon of het zingen van
vogels. De geboorte van haar dochter Mavis liet haar kennismaken met een vorm
van angst, die ze tot dan nog niet kende. De angst dat ze veel te verliezen
had. Ze verwoordt het in afsluiter Fear.
Eilen vind Gypsy haar meest geslaagde
album tot nu toe. Aan U zelf te bepalen of ze gelijk heeft, mijn oordeel als verstokte fan is geen goede graadmeter.