TaxiWars - Artificial Horizon



Als scribent heb je het voordeel dat de komkommertijd van releases niet bestaat, aangezien je gemiddeld twee maanden vooruit loopt. Ik zie het niet alleen als een voordeel, maar ook als een groot voorrecht dat je lang voor de releasedatum mag verkneukelen aan nieuwe muziek. Artificial Horizon, het derde album van TaxiWars,  heb ik ruim een maand in huis en er ging geen dag voorbij, dat ik het verslavende album niet hoorde. Heel vreemd dat ik nog niet eerder met de muziek van TaxiWars in aanraking was gekomen. TaxiWars is een collaboratie van dEUS frontman Tom Barman, met saxofonist Robin Verheyen, bassist Nicolas Thys en drummer Antoine Pierre. Hun muziek is een mix van lyriek, poëzie en jazz met de nodige rockinvloeden. Tom Barman verduidelijkt de intenties van de band als volgt :  “I wanted TaxiWars to be sharp, to the point, punky and trashy – much like the band Morphine. Long solos were no-go,”. Morphine was trouwens een fantastische band, helaas ten onrechte wat in de vergetelheid geraakt. Hun voorliefde voor jazzmuzikanten als Pharaoh Sanders, Archie Shepp en Charles Mingus hoor je terug in pulserende en swingende composities als The Glare en Infinitive Cove. De invloed van Charles Mingus hoorde je ook al af en toe terug in de muziek van dEUS. Een van mijn favoriete tracks, Sharp Practice, wordt meesterlijk vermengd met tachtiger jaren hiphopbeats. Ook is het heerlijke dameskoortje niet te versmaden. De muziek van TaxiWars is een regelrechte openbaring voor mij. Er valt zoveel te ontdekken. Bovendien is er een geweldige chemie tussen de musici. Normaal gesproken weet de ritmesectie zelden mijn aandacht te trekken, maar dat is hier absoluut niet het geval. En dan is er ook nog eens het heerlijke, regelmatig scheurende saxofoonspel van Robin Verheyen. Naast swingende composities excelleert men ook af en toe in ingetogener stukken als de fraaie pianoballade Irritated Love. De piano staat ook centraal in de schitterende afsluiter On Day Three. Uiteraard ben ik meteen hun vorige twee albums gaan beluisteren, die me ook uitermate goed bevallen. De eerste twee schuren hier en daar wat meer, het laatste album is volgens mij ook wat meer melodisch. De beluistering van Artificial Horizon leidde er zelfs toe dat ik weer mijn cd’s van dEUS uit de mottenballen gehaald heb en aan het herontdekken ben. Artificial Horizon is een verslavend, spannend en grensverleggend album. 

Theo Volk

Releasedatum: 6 september 2019  SDBAN

Website:  http://www.taxiwars.be/

TaxiWars live:

8-11 VENLO: Grenswerk
9-11 AMSTERDAM: Paradiso-Noord