Ultan Conlon : The Starlight Ballroom

 


Vijf jaar terug recenseerde ik Ultan’s uitstekende derde album Last Day of the Night Owl. Helaas ontsnapte de opvolger There's a Waltz door Coronaperikelen drie jaar terug aan mijn aandacht. Een album dat werd geproduceerd door Nickel Creek’s Sean Watkins. Zijn nieuwste album The Starlight Ballroom werd geproduceerd door Grammy Award winnaar David Garza (Fiona Apple, Sharon Van Etten, Juliana Hatfield).

Garza schreef ook mee aan songs, zoals aan opener Susie Gossip. In de oorspronkelijke versie wordt de hoofdpersoon niet op een positieve manier bezongen. Tijdens een wandeling op een Protestantse begraafplaats kwam Ultan die naam acht jaar terug tegen op een grafsteen. Samen met Garza herschreef hij het nummer tot een veel fraaiere song met een positievere tekst. Dat de Beatles song Eleanor Rigby erin vernoemd is trouwens niet toevallig. McCartney en Lennon kwamen Rigby’s naam ooit tegen op een begraafplaats in Liverpool.

De liedjes hebben af en toe een nostalgisch tintje, zoals The Old Songs, waarop Eddi Reader meezingt. Het doet me terug verlangen naar sing-alongs die ik meemaakte in Ierse pubs lang geleden. Hurts Like Heaven zou een song geschreven en gezongen kunnen zijn door Paal Flaata van Midnight Choir. Net als Flaata houdt Ultan van strijkers en koortjes. Het behoort zeker voor mij tot de fraaiste songs. Ook tot de hoogtepunten reken ik het meeslepende Rivertown. Ook een klassieker in spé is The Starlight Ballroom, een mooie, gedragen song met een memorabele melodie. Een song die de luisteraar laten zwelgen in nostalgie.

Ook de overige songs hebben intussen een verslavende uitwerking op mij gekregen. Luister ook eens goed naar de inkleuring van de songs, zoals bijvoorbeeld het prachtige, subtiele gitaarspel in afsluiter Don't Tell Me That You Love Me, Prove It. Net als de meeste Ieren is Ultan een geboren verhalenverteller en daarnaast een uitstekende zanger. The Starlight Ballroom behoort zondermeer tot de allermooiste releases, die ik dit jaar hoorde.     

Theo Volk

Releasedatum : 13 september 2023 Independent

Website : http://ultanconlon.com/