David Munyon : Hong Kong Bob’s Echo, Alabama


David Munyon is en blijft een uitzonderlijke man. Hij, en zijn vrouw Dixie, hebben een turbulente periode achter de rug. Ik laat details achterwege, maar was daardoor sceptisch omtrent het artistieke niveau van David’s nieuwe album. Ik kon me voorstellen dat zijn energie elders nodig was geweest, en dat Hong Kong Bob’s Echo, Alabama mogelijk zou teleurstellen. Dat is beslist niet het geval. Sterker, dit is David’s beste plaat in jaren. Op Facebook had ik al laten vallen dat ik enorm was ingenomen met het openingsnummer Song For Liza. Het is de ultieme liefdesverklaring. Het beste nummer wat ik dit jaar hoorde. Mijn tranen had ik serieus in mijn ogen staan. Zo puur, en universeel. Geschreven vanuit de ik-vorm. En daarbij blijft het geenszins. Niet dat ik Munyon ga vergelijken met Dylan, maar met deze nieuwste plaat overtreft ook Munyon zichzelf, en komt verbazingwekkend sterk, en veelzijdig voor de dag.

Tegelijkertijd is dit nieuwe album Munyon ten voeten uit. Hij is serieus, terwijl op momenten wil hij allerminst serieus genomen worden. Hij wil juist de zware gevoelens neutraliseren met zijn muziek en teksten. Er is ruimte voor zelfreflectie en humor. Honk Kong Bob wordt weliswaar uitgebracht in 2022, maar de opnames vonden al plaats in Gunter Pauler’s Stockfisch Studio te 2017. Will You Go To Berlin With Me is ook zo’n indrukwekkend nummer. Een heerlijk ruige stompin’ song. Denkbeeldig hoor je zijn voet stampen op de grond! Het had zomaar een Rocknummer kunnen zijn. Hoe komt het toch dat deze nukkige man niet het succes krijgt dat hij verdient? Mogelijk dat hij zelf het antwoord vindt op Lonely Only Tiger On The Moon. Qua tijdsduur schiet de plaat, zoals gebruikelijk, niet te kort. Geluidstechnisch evenmin. En artistiek is David Munyon in bloedvorm. Niet alles wat tegenwoordig tot mij komt kan me bekoren, maar deze Hong Kong Bob is van een ongekende schoonheid. Knap wanneer je je hart kan laten spreken met muziek, want dat is wat hij, opnieuw, doet. Weinig die hem hierin evenaren. Van Blue Roses tot een puntgaaf Bluesnummer.  

Rein van den Berg

Releasedatum : 18 november 2022 Mobile Home Records

Website : https://www.davidmunyon.de/