John Blek : Until the Rivers Run Dry


 

Ik besef mij het. Het duurt nog tot volgend jaar februari alvorens Until the Rivers Run Dry beschikbaar komt. December staat voor de deur. Koude dagen. Relatief gesproken dan. Zijn nieuwe plaat is dan, of verkrijgbaar via Lucky Dice, of rechtstreeks via John zelf. Deze plaat zal tijdens z’n komende tour helaas nog niet beschikbaar zijn. Zijn aanwezigheid staat gepland voor de eerste helft van december, en, zoals ik ervaren heb bij John’s eerdere concerten, de zalen zijn dan gebruikelijk goed gevuld. Niet bevreemdend aangezien John over een ijzersterk repertoire beschikt. Daarnaast is hij tussen de nummers door enorm onderhoudend. Een geïnspireerde jonge man die vol enthousiasme zijn werk uitvoert. Ongetwijfeld zal hij terdege nummers spelen van zijn nieuw te verschijnen plaat. De tien nieuwe nummers liggen in het verlengde van de muziek die je kent van eerdere platen. Ze klinken enerzijds herkenbaar en vertrouwd. Wat mogelijk is uiteraard. Of is het dat ik Lyric and Air al kende van zijn recente concertenreeks? Ook qua instrumentatie wordt de lijn doorgetrokken. Diep in mij zegt een kritisch stemmetje; John, haal er een elektrische gitaar bij, desnoods een cello! Iets meer dynamiek! Soms wil je als luisteraar domweg ontregeld worden.

In een notendop zou dat mijn grootste commentaar zijn op Until the Rivers Run Dry. John Blek blijft te veel op de oude voet door dobberen. Grappig genoeg staat hij zelf ook stil bij dat onderwerp, want dit nieuwe album eindigt met Floating Aimlessly. Een schrikscenario. Dat is iets wat je niet wil. Maar hij zal wel met een actieplan komen (in hoe zich verder te ontwikkelen) voordat de inspiratie opgedroogd blijkt. John Blek lijkt mij overigens een man met een missie. Eentje waarvan zijn carrière nog serieus van de grond staat te komen. Hij lijkt mij wel open te staan voor iets wat volkomen nieuw en spannend is. En zonder doel drijven hoort daar niet bij. Elektronische drumboxjes zijn doods en saai. Dus die ga je niet aantreffen op John’s nieuwe plaat. Hij beschikt over serieuze snaren, inclusief drums en de klankkast van een staande bas. Cathy Davey’s zang kleurt mede John’s nieuwe album. Ben je een liefhebber van Mr. Blek dat lijkt mij dit een vanzelfsprekende aanstaande aankoop. Nu eerst december, en daarna zien we wel weer verder. Zolang de toekomst maar niet vanzelfsprekend wordt.

Rein van den Berg

Releasedatum : 10 februari 2023 K&F


John Blek live :

08-12 BEUSICHEM : Het Heerenlogement

09-12 LENDELEDE (B) : GC Den Tap

10-12 HERENT (B) : de Wildeman

11-12 LINT (B) : Groot Verzet

12-12 EINDHOVEN : Americana Mondays

13-12 HERENTALS (B) : CC 't Schaliken

14-12 UTRECHT : TivoliVredenburg  (support Woolf) 

15-12 GRONINGEN : Spot - Lutherse kerk (support Woolf)

16-12 OBDAM : Cultureel Centrum de Brink

17-12 AMEN : Café de Amer