Pim van de Werken : Je Mag Alles Als Je Droomt

 


Lang werkte Pim als producer en muzikant met uiteenlopende artiesten als Douwe Eisenga, Meindert Talma, Wannes Cappelle, Vive la Fête en broeder Dieleman. In april 2019 besloot hij parttime als chemicus te gaan werken. Over de voordelen daarvan zei hij toen in een interview met 3voor12 ; “Ik vind het wel een hele fijne manier van werken om geen druk te ervaren dat het iets moet worden. Het hoeft namelijk financieel niets op te brengen, en qua waardering eigenlijk ook niet. Het maakt me dan ook niet zoveel uit wat er mee gebeurt als ik iets uitbreng. Het is leuk als er mensen naar luisteren, maar als dat niet zo is, dan is het ook goed.’’.

Dat werken in alle rust heeft nu geleid tot Je Mag Alles Als Je Droomt, een album voor het eerst uitgebracht onder zijn eigen naam. Ondanks dat het om covers gaat is het een zeer persoonlijk album geworden. In de vorm van hertalingen van liedjes die veel voor hem betekenen vertelt hij over zijn ervaringen met de liefde, depressie en het achter zich laten van zijn christelijke opvoeding. Muzikaal gezien is het redelijk luchtig geworden als tegenwicht voor de vaak zwaarmoedige teksten. Opener Ik Flirt Heel Mijn Leven Al Met Jou zet meteen de (treurige) toon :

“Oh dood, je moet me niet

Je dunt mijn geliefden

Ik verlang soms naar je rust

Je bent wreed en je bent er altijd

Toen mijn moeder kanker kreeg

Vocht ze tot ze niks meer kon

Toch liet je haar smeken

Heere Jezus, wacht niet langer”   

Het is een vrij letterlijke vertaling van Vic Chesnutt’s Flirted With You All My Life. Bekendste covers zijn Into My Arms van Nick Cave en One More Cup of Coffee (Valley Below) van Bob Dylan.

Laatstgenoemde song is in de originele uitvoering een duet van Dylan met Emmylou Harris, begeleid door het fraaie vioolspel van Scarlet Rivera. Hier wordt de tweede stem prachtig ingevuld door Janine van Osta (Vampire Boyfriend). Minst bekende song die gecoverd wordt is Gewoon Een Mens Te Zijn, een song van David Bazan. Verder songs van grote namen als Leonard Cohen, Sufjan Stevens, U2, Tom Waits en Eels.

Over het algemeen is de zang en muziek bijzonder ingetogen. Pim nam de plaat op in zijn eigen studio met coproducer en multi-instrumentalist Rinze Voorberg. Naast van Janine van Osta kreeg Pim verder hulp van Peter Slager (BLØF) op bas en broeder Dieleman op banjo.

Theo Volk

Releasedatum : 22 november 2022 Independent

Website : https://www.pimvandewerken.nl/