Jim Keller : Spark & Flame

 


Jarenlang volgde ik ontwikkelingen in de muziek intensief. De laatste maanden is dat enthousiasme iets verminderd. Ik krijg bijna de indruk dat ik meer kritisch word. Ik zag artiesten komen en succesvol zijn, terwijl anderen voortijdig uit de schijnwerpers raakten. Jim Keller verzette zelf zijn bakens. Hij was, naar wat ik lees, altijd al bij muziek betrokken, echter de laatste jaren vooral als uitvoerend artiest. Spark And Flame is niet zijn eerste proeve van bekwaamheid, maar wel de eerste waarmee ik kennismaak. Een oprecht aangename kennismaking. Niet per se een nieuw geluid, maar wel in de eerste plaats een flinke dosis degelijkheid. Dan heb ik het in de eerste plaats over de zelfgeschreven songs die ik aantref op dit album. Nummers met kop, kont en gebalanceerd middenrif. Ook het stemgeluid van Jim Keller voegt terdege toe aan het uitgevoerde materiaal. Gritty en innemend. Het was niet dat ik meteen bij eerste beluistering naar het puntje van mijn stoel werd getrokken, echter een klasse song als Magic wint aan kracht per luisterbeurt.

Het daaropvolgende nummer, ‘ Til The Water Drinks My Bones, is minder spannend, en trekt het tempo van de plaat voor een moment onderuit. Evenmin zal een associatie naar The Beach Boys de meeste luisteraars niet ontgaan. Twaalf nummers werden gepend voor deze plaat, die hij samen met zijn New Yorkse muzikale vrienden opnam. Op incidentele momenten zakt de spanning. Kwaliteit overheerst echter. Qua stijlvorm trekt de muziek van Keller eerder naar de Pop dan naar Rock of Americana. De volumeknop mag beslist iets worden opgeschroefd om de dynamiek te bevorderen. Geluidstechnisch klinkt het evenwel als een klok. Gelukkig maakt Jim Keller’s rauwe stemgeluid veel goed op de overall productie. Die is voor mijn smaak te conventioneel, gelukkig net niet te braaf. Resumerend kun je concluderen dat dit best wel een lekker plaatje is. Terwijl als een opmerkelijke uitschieter ervaar ik Spark & Flame evenmin. Vooral de degelijkheid is ruim vertegenwoordigd. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 25 november 2022 Continental Song City

Website : https://www.jimkellermusic.com/