Esther de Jong : Even Over Leven

 



Vreemd dat ik nog nooit van de talentrijke Leeuwardense singer-songwriters Esther en Timo de Jong gehoord had. Wellicht komt dat doordat zij in het hoge noorden wonen en ikzelf in de Belgische grensstreek. De Jong is de meest voorkomende naam van Nederland, Esther en Timo blijken dan zoals verwacht geen familie te zijn, maar kennen elkaar wel en zijn bevriend. Ook deelden ze samen al diverse malen het podium. Hun beider albums verschijnen op dezelfde datum, dus leek het me een goed idee ze meteen na elkaar te spreken.

Esther de jong (geb. 1994) komt oorspronkelijk uit Dokkum en groeide vooral op met de muziek van Robert Long. Even Over Leven is haar langverwachte debuutalbum. Even dacht ik bij de eerste beluistering dat ik het debuutalbum van Roxy Music had opgezet. Net als deze klassieker begint Even Over Leven met een sample van druk door elkaar pratende groep mensen. Esther vertaalt haar dagboekschrijfsels over haar eigen leven naar vaak zwaarmoedige liedjes, met hier en daar een vleugje humor. Haar teksten kunnen behoorlijk cryptisch zijn zoals de fraaie, rustig voort meanderende opener Thuis :

“Thuis, onder de grond. Hier is het warm en koud tegelijk.

Thuis, onder de grond. Hier verlies ik draden en vind ik steeds weer nieuwe of oude…

Thuis, onder de grond. Hier loop ik in cirkels, hier word ik zo misselijk.

Thuis, onder de grond. Thuis”

Soms zijn haar teksten directer, zoals in het mij kippenvel bezorgende Van Mij, een autobiografisch liedje over een onbeantwoorde liefde. Een liedje wat ze al negen jaar geleden schreef. Met een eenvoudige tekst, maar die wel heel hard binnenkomt. Ook een al wat ouder en zeer persoonlijk liedje is Te Laat, zij het dat het een stuk cryptischer is. Hier en nu (we leven echt) is een sneer naar haar eigen generatie en naar FOMO (Fear of missing out). Tot mijn grote favorieten reken ik het inventieve, uptempo en catchy Nachtjapon.

Op een aantal nummers maakt Esther gebruik van het bekende strijkkwartet onder leiding van Marieke de Bruijn. De uitstekende arrangementen voor het kwartet zijn van de hand van Esker van de Werken, die af en toe wat hulp kreeg van meesterarrangeur Reyer Zwart. Duidelijke invloeden die in de songs doorklinken zijn Father John Misty, Josh T. Pearson, Elbow, Radiohead en Wende. Vooral het album Mens van laatstgenoemde lijkt me een belangrijke inspiratiebron. Het album werd grotendeels opgenomen in de SSE Noord van Frans Hagenaars. Het album werd op voortreffelijke wijze gemasterd door de bekende Darius van Helfteren. Even Over Leven is niet alleen avontuurlijk, maar komt ook regelmatig diep binnen.    

Theo Volk

Releasedatum : 9 juni 2023 Excelsior Recordings

Website : https://www.estherdjd.nl/


Esther de Jong live :

09-06 LEEUWARDEN : Neushoorn, albumpresentatie met band