Otis Taylor : Banjo...

 


Zonder twijfel zijn beste plaat wordt vertaald geschreven, ongetwijfeld bedoeld om de verkoop te stimuleren. Dit geldt ongetwijfeld voor het technische aspect, want de plaat verscheen op SACD en werd opgenomen in DSD met de best denkbare apparatuur. De details deden mijn lekenverstand duizelen. Uiteindelijk staat de banjo centraal. Banjo staat op de hoes in grote letters, en Otis zijn naam is er bescheiden naast gezet. Waarom? Omdat voor Otis vertegenwoordigd de banjo de connectie met Afrika. Het album Banjo... bevat zes splinternieuwe nummers, en vijf stuks opnieuw opgenomen, maar gestoken in een puntgaaf jasje. Allemaal opnieuw opgenomen in de Octave Studios te Boulder. Het duurde voordat weer iets verscheen van Otis Taylor. Eerlijk gezegd had ik de veronderstelling dat hij een punt had gezet achter zijn loopbaan. Live heb ik hem tweemaal mogen zien, en wanneer de gelegenheid zich voordoet zou ik beslist nogmaals gaan. Als ik het voor het zeggen zou hebben, zou mijn voorkeur uitgaan naar een semi-akoestische set zodat de traditionele instrumenten, zoals de banjo, nog beter uit de verf komen. Maar Otis houdt ook wel van stevig. Vandaar dat hij voor dit album zijn voormalige bandleden liet invliegen.

Het album is wederom prachtig vormgegeven, waarbij opvallend is de beknopte toelichting van Otis op de desbetreffende songs. De thematiek van zijn teksten is geenszins veranderd. Zijn focus ligt op Zwart America, en het onrecht wat daarmee gepaard ging en gaat. Hij windt er geen doekjes om. Hij is direct in zijn oordeel en observaties, en ook zijn macabere humor ontbreekt niet, voor zover daar sprake van is. Pure dynamiek, qua woord en muziek dus. In tegenstelling tot wat het label verkondigd is dit Otis zijn zestiende CD. Als liefhebber van Blues, maar ook de manier waarop Otis en zijn band deze ten gehore brengt was dit voor mij een verplichtte aankoop. Enige nadeel is dat hij moeilijk, dan wel niet, regulier verkrijgbaar is. Waardoor het toch een illuster object is. Digitaal is dan wellicht een meer voor de hand liggende optie.

Rein van den Berg

Releasedatum : 9 februari 2023 Octave Records

Website : https://otistaylor.com/