This Is the Kit : Careful of Your Keepers

 


Het vorige, uitstekende album Off Off On van de in Parijs gevestigde Kate Stables werd geproduceerd door de ervaren John Parish. Deze keer wist Kate Gruff Rhys (Super Furry Animals) te strikken. Kate over het tot stand komen van deze samenwerking : "Ik heb altijd van het idee gehouden om op de een of andere manier met hem samen te werken, en toen dit album gepland begon te worden, realiseerde ik me dat dit misschien mijn kans was om contact op te nemen en te kijken of hij klaar was om samen te werken.

En dat was hij! Alsof dat nog niet genoeg was, was hij ook in voor een beetje zingen op de plaat, wat me helemaal verbaasde en mijn jaar maakte. Zijn manier van harmonie en melodie en de toon en kwaliteit van zijn stem is een geweldige combo.”.

Stables beschrijft zijn rol als een van "tonesetter", waakzaam en attent op de dynamiek van de band, terwijl hij ervoor zorgde altijd een voorgevoel te volgen naar waar een nieuw geluid zijn plaats in de opname zou kunnen vinden. Een belangrijke rol is weggelegd voor de blazers, die een aanmerkelijk aandeel in de gelaagdheid van de songs hebben. Daarnaast voor de inventieve ritmesectie.

Het is duidelijk dat Rhys het beste uit Kate en haar trouwe bandleden Rozi Plain (bas/zang), Neil Smith (gitaar) en Jamie Whitby-Coles (drums) gehaald heeft. De uitstekende blazerarrangementen zijn van de hand van Jesse D. Vernon. Het album beschrijft een wereld vol misstanden, ongelukken, fouten, wrede omstandigheden en wereldwijde ongewenste verrassingen.

Ondanks de complexiteit en gelaagdheid van de songs kruipen ze bijzonder snel onder de huid. Careful of Your Keepers is Kate’s mooiste album tot nu toe. Hopelijk krijgt de samenwerking met Rhys snel een vervolg.  

Theo Volk

Releasedatum : 9 juni 2023 Rough Trade/De Konkurrent

Website : https://titk.cargo.site/

 

This Is the Kit live :

20-09 BORGERHOUT : De Roma

21-09 AMSTERDAM : Tolhuistuin

22-09 NIJMEGEN : Doornroosje