Timo de Jong : Heart at Rest

 


Goed nieuws voor liefhebbers van donkere, warme stemmen als die van Paal Flaata en Sivert Høyem. Ook de in Leeuwarden woonachtige singer-songwriter Timo de Jong beschikt over zo’n imposante stem. Hij is muzikaal beïnvloed door befaamde crooners als Frank Sinatra en Johnny Hartman, maar ook door hedendaagse muzikanten als Chris Isaak, Theo Lawrence en Marlon Williams.

Tot nu toe bracht Timo een EP en twee albums uit. Drie songs van zijn nieuwe album Heart at Rest waren reeds in andere versies terug vinden op Timo de Jong's Intimate Isolation Tapes. Timo noemt zichzelf een Americana crooner, die een heerlijke, verslavende mix brengt van country, folk, rock ‘n’ roll en popmuziek.

Ook zijn teksten zijn bepaald interessant. Vooral de song Cordyceps is vanuit een originele invalshoek geschreven. Timo licht toe : “Dit lied is geschreven vanuit een uitdaging: Schrijf over een insect. Omdat ik het hele “rups die een vlinder wordt” verhaal wat cliché vond, heb ik automatisch de neiging om het in het morbide te zoeken. Cordyceps is een parasitaire schimmel die het hele lichaam van insecten overneemt, om ze vervolgens naar een mooi hoog plekje in een boom te laten lopen, alwaar een soort paddenstoel uit hun lijf groeit.

Dit met redelijk fatale gevolgen voor het insect. Mieren kunnen er ook last van hebben, maar mieren zijn slimmer en herkennen het als één van hen geïnfecteerd is. Deze mier wordt vervolgens weggegooid zodat ‘ie de rest van de kolonie niet kan infecteren. Ik heb een lied geschreven over een mieren echtpaar waarbij de ene mier is gediagnosticeerd met Cordyceps.”.

Maar hij zingt net zo makkelijk een liedje over de zeer omstreden predikant én multimiljonair Kenneth Copeland. De tweede single Big Grey Boxes is Timo’s aanklacht tegen alle lelijke gebouwen zonder ramen in Nederland. Iets wat ik volledig kan beamen, want in mijn woonplaats zijn de nodige, enorme distributiecentra al jaren een doorn in het oog. De liedjes worden zonder uitzondering in verslavende melodieën verpakt waarvan momenteel Life Boat mijn favoriet is.

Timo wordt omringd door uitstekende musici, waaronder vriendin Robin IJzerman. Heart at Rest verschijnt op vinyl. Het zou me niet verbazen dat aan het eind jaar Heart at Rest mijn meest gedraaide album van 2023 zal zijn. Zijn liveoptredens schijnen altijd een aangename huiskamersfeer te hebben, waarbij interactie met het publiek voor Timo een zeer belangrijke rol spelen. Ik kijk ernaar uit om zo’n optreden bij te wonen!       
 

Theo Volk

Releasedatum : 9 juni 2023 Revanche Records

Website : https://www.facebook.com/timomuziek/

Timo de Jong live :

08-06 MEPPEL : PINZ Bowling, releaseparty

Vorige overige livedata, zie zijn Facebookpagina