Various Artists : I Am a Pilgrim (Doc Watson at 100)

 


De markt van aansprekende cd’s opent zich langzamerhand meer. Ik was als het ware een tijdje los van de muziek, alsof mijn persoonlijke smaak werd bijgesteld. Ongetwijfeld herkenbaar, want niet alles wat verschijnt zal boeiend zijn. Zelfs albums van gerenommeerde artiesten laat ik tegenwoordig zonder moeite links liggen alsof ze een uitgemelkt concept beheersen. Authentiek aandoende Roots pik je er echter zo tussenuit vandaar dat dit initiatief ter ere van Doc Watson’s verjaardag mij meteen aansprak. Om die reden wellicht niet verwonderlijk dat de schijf opent met een instrumentaal nummer uitgevoerd door publiekstrekker Jerry Douglas; met Shady Grove. Behalve Douglas tref je op deze feestelijke verzamelaar verscheidende geïnspireerde artiesten aan. Terwijl ik niet altijd gecharmeerd ben van Dolly Parton maakt haar bijdrage beslist deel uit van de feestvreugde. Het is mij niet duidelijk of dit album uiteindelijk ook de betere Nederlandse platenzaak gaat halen, want behalve een ruim aanbod aan digitale formaten is I Am a Pilgrim ook leverbaar als LP en CD.

Gevarieerd en gezet in een kristalheldere muzikale productie waar snaren centraal staan (naast Douglas o.m. Bill Frisell en Marc Ribot), afgewisseld door illustere vocalisten zoals Steve Earle of Rosanne Cash. Steve klinkt geïnspireerd als vanouds, wellicht omdat dit een kolfje naar zijn hand is. Deze plaat combineert traditie met recent want het is tevens een introductie maar minder bekende musici. Een voor mij aansprekende geheel die mijn liefde naar muziek deed vonken. Gelukkig is er voldoende muzikaal aanbod momenteel, en voor iedereen zit er iets bij. 100 procent Swamp Blues uitgevoerd door Corey Harris, en lekker rauw wanneer Ariel Posen op zijn staart trapt. Roots uitgevoerd in een afwisselend kleurrijk jasje, en dat allemaal met Doc Watson in gedachten. Ga voor de aardigheid eens luisteren zou ik zeggen! Er valt veel te genieten, van begin tot eind. Authentiek en verfrissende inbreng.

Rein van den Berg

Releasedatum : 28 april 2023 Fli Arts & Budde Music

Website : https://linktr.ee/iamapilgrim