Michael Antony Austin : It’s Not the Years… It’s the Mileage


 

Normaal bespreek ik alleen albums die nog moeten verschijnen en af en toe die zeer recent verschenen. Anderhalf maand geleden kreeg ik echter een enthousiast mailtje van mijn plaatsgenoot Saskia van den Heykant of ik misschien wat aandacht kon besteden aan de van oorsprong uit Newcastle upon Tyne afkomstige singer-songwriter Michael Antony Austin.

Saskia en Michael leerde elkaar en wederzijdse partners kennen tijdens een treinreis in Schotland en bleken beiden een voorliefde voor de groep Queen te hebben. Het contact was niet eenmalig en tegenwoordig regelt Saskia het management voor Michael.  

Michael woont al jaren in Gelsenkirchen en treedt daardoor vooral veel in Duitsland op, niet alleen solo, maar ook met zijn Queen tribute band Queen May Rock. Ook speelt hij in de groep Monsieur Klaas die op inventieve wijze bekende (hard) rock songs omtoveren naar swingende jazz composities. Overigens is Michael al sinds zijn vroege tienerjaren muzikaal actief.

It’s Not the Years… It’s the Mileage is zijn vierde soloalbum. De altijd met pet getooide singer-songwriter maakt toegankelijke pop, rock en folkmuziek met hier en daar een vleugje country. Aan het begin van What Happened to Us? zijn zelfs wat spaghetti western invloeden te horen.

Vaak is de liefde het thema van de liedjes. De titel van het door Ierse folk geïnjecteerde The Collier Lad’s Dream lijkt me een knipoog naar de traditional Colliery Boy. Het best vind ik Michael’s stem tot zijn recht komen in het ingetogen, soulvolle Kathy (Come on Home). Volgens Saskia is Michael live nog overtuigender. 1 juni is Michael solo te zien in Utrecht in TivoliVredenburg, Club Nine.

Theo Volk

Releasedatum : 1 januari 2022 Independent

Website : https://www.michaelantonyaustin.com/nl