Hannah White : Sweet Revolution

 


Ik schrijf recensies uitsluitend voor mijn plezier, en niet als verlengstuk van de muziekindustrie. Primair omdat de muziek die ik wil horen mij moet weten te boeien of anderszins te raken. Wanneer ik er niets mee heb dan wil ik daar geen tijd aan spenderen. Soms krijg je recensie-exemplaren toegestuurd, en wanneer de muziek matig is, of erger; afstoot, dan lukt mij eenvoudig weg niet om iets plooibaars uit mijn mouw te schudden. Ik leg dat soort materiaal terzijde, vandaar dat – wellicht saai – recensies van mijn hand voor 90 procent lovend zullen zijn. Zo ook deze nieuwe van Hannah White. Haar Sweet Revolution pakt meteen vanaf het begin, en presenteert een zangeres die gretig is, en iets te vertellen heeft. Ik kende haar niet van eerdere albums, echter kan mij voorstellen dat deze Britse aansprekend is voor Americana minnende muziekliefhebbers. Conventioneel weliswaar, maar met een vertrouwd rauw randje. Ze presenteert muziek waarbij je inlevingsvermogen wordt aangesproken. Het maakt nieuwsgierig, en biedt suspense. De instrumentale aankleding is fantasievol, is weliswaar ondergeschikt aan de compositie, maar anderzijds de musici durven zichzelf te laten horen.

Zoals gezegd het album opent sterk. Na een temperamentvolle openingssong, vallen we terug op een aangename zwijmelsong in de vorm van Ordinary Woman. Alle nummers zijn geschreven door Hannah herself. Gitarist Keiron Marshall is een sterke component binnen het geheel. De band dendert dan ook vol vertrouwen door over de paden die Hannah White hen opstuurt. Haar zang overtuigt over de duur van het gehele album. Weliswaar treedt na enkele nummers een bepaalde gewenning op, maar nergens wordt de plaat saai. Productionele ondersteuning ligt bij Michele Stodart. Van haar heb ik nog een aansprekend cdtje in de kast liggen. Een fascinerende dame die zelf ook hele behoorlijke muziek heeft gemaakt. Hannah White ligt prima op koers. Benieuwd of ze dit uitstekend niveau voor de toekomst weet te behouden. Alle signalen wijzen vooralsnog in die richting. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 16 februari 2024 Last Music Company/CRS

Website : https://www.hannahwhitemusic.com/