Teddy’s Hit : Scratch

 


Hun debuutalbum Painters, wat verscheen via Tim Knol’s I Love My Label, ontsnapte helaas drie jaar terug aan mijn aandacht. De Volkskrant was er toen erg lovend over ; “In het toch al uitstekende indie-aanbod uit eigen land is Teddy’s Hit een uitschieter”. Het geluid op die eerste plaat werd in de pers vergeleken met populaire, hedendaagse groepen als  Fontaines D.C. en Shame. 

Voor het tweede album Scratch besloot men het volledig over een nieuwe boeg te gooien, “to start from scratch”. In hun oefenruimte in Diemen ging het trio met succes op naar een meer dansbaarder geluid. Ditmaal waren volgens eigen zeggen Gang of Four en Parquet Courts belangrijke inspiratiebronnen. Helaas moet ik bekennen dat ik, ondanks dat ik de punk en new wave periode zeer bewust heb meegemaakt, ik Gang of Four alleen van naam ken. Ook hun klassieke debuutalbum Entertainment! is destijds geheel aan mij voorbijgegaan. Geen idee dus of er duidelijke invloeden doorklinken van Gang of Four op Scratch. Wat ik wel weet is, dat het resultaat een opzwepende, met dansbare beats gevuld album geworden is. 

Ondanks het redelijk luchtige geluid zijn dat de thema’s bepaald niet. Pijnlijke, emotioneel beladen thema’s zoals het einde van een relatie en het terugvallen in oude patronen. Songs die tot doel hebben van het bereiken van catharsis. In de teksten heb ik me nog niet volledig verdiept, maar muzikaal gezien in Scratch voor mij een onweerstaanbaar opzwepend plaatje. Donderdag zal de CD-presentatie plaatsvinden in Paradiso (stond oorspronkelijk gepland in Bitterzoet).   

Theo Volk

Releasedatum : 12 januari 2024  Excelsior Recordings

Website : https://www.facebook.com/THbandpage


Teddy’s Hit live :

11-01 AMSTERDAM : Paradiso bovenzaal CD-presentatie