Niall McCabe : Rituals

 


Afgelopen week besteedde ik op ons blog aandacht aan mijn jaarlijks terugkerende ritueel van het plaatsen van mijn lijst van favoriete albums van dat jaar. Het samenstellen van zo'n lijst gaat overigens terug tot mijn vroege tienerjaren. Een album wat qua kwaliteit, maar ook door de toepasselijke titel zeker op die lijst had moeten staan is Rituals van de Ierse singer-songwriter Niall McCabe. Helaas bleef Rituals onder de radar, omdat het slechts in februari op beperkte schaal door Niall in eigen beheer werd uitgebracht, maar wordt gelukkig op 16 februari heruitgebracht op het label Craggy. 

Niall groeide op in de door een familie gerunde pub, overspoeld met sterke muzikale invloeden, van traditioneel Iers en folk tot rock en soul. Het is hier dat Niall zijn muzikale voorkeur ontdekte en zijn kenmerkende stijl en stem ontwikkelde. Zijn bekendheid vergaarde hij laatste decennium vooral met zijn eigen The Niall McCabe Band. Tevens toerde hij met onder andere acts als Ed Sheeran, Mary Black, Chris Isaak en Beoga. 

Van laatstgenoemde act koos Niall de diatonische accordeonspeler Seán Óg Graham (ook bekend van Solas) als producer, een gouden greep. De op Clare Island geboren McCabe woonde lang in Cork, maar keerde enkele jaren geleden terug naar zijn geboorte-eiland. De meest liedjes werden daar tijdens de pandemie geschreven. 

Niall lichtte het schrijfproces en zijn intenties als volgt toe : "Tijdens het schrijfproces wilde ik stemmen vinden die iets van het isolement en de angst van die tijd met zich meedroegen en deed ik een bewuste poging om de instrumentatie tijdens de opname spaarzamer en minder rommelig te houden. Een favoriete zin van de lockdown was "we’re all in the same sea, but different boats". Als album hoop ik dat Rituals dit belichaamt als individuele nummers met unieke stemmen, maar allemaal afkomstig uit dezelfde bron van ervaring en emotie". 

Afsluiter Valhalla was overgebleven van zijn laatste album en werd geschreven samen met Beoga. Samen met Seán werden alle instrumenten ingespeeld. Rituals staat alvast genoteerd voor een hoge notering aan het einde van 2024, dat is zeker. 

Theo Volk

Rereleasedatum : 16 februari 2023 Craggy

Website : https://www.niallmccabe.com/