Katja Kruit : Live a Little More

 


De liefde voor country en bluegrass kreeg de Delftse Katja Kruit (35) zo’n acht jaar geleden mee van haar Amerikaanse oom Joel Denman. “Hij is countrygitarist en leerde me van alles over muziek. Ook inspireerde hij me om zelf muziek te gaan maken. Hij is een soort countrymentor voor mij.”, aldus Katja in een recent interview. 

Katja was overigens in Amerika voor een interdisciplinair onderzoeksproject naar duurzame steden aan de Universiteit van Minnesota. Tijdens een optreden in Amerika van een band ontdekte ze de dobro en werd meteen verliefd op de klank. Ze wist meteen dat ze dat instrument meester wilde maken. Naast de akoestische dobro speelt Katja ook de elektrische lapsteel-gitaar op haar debuutalbum Live a Little More. 

Teruggekomen in Nederland begon Katja in bandjes te spelen, waaronder the Bluegrass Bandits. Het idee om een eigen album uit te brengen kwam pas later. “In de coronaperiode verveelde ik me op een zolderkamer en kon ik m’n gevoelens en ideeën nergens uiten. Toen ging ik liedjes schrijven. Het gaf me zoveel kracht en het maakte me zo trots, dat ik besloot om de muziek met anderen te delen.”. 

Op haar website schrijft ze over haar debuut dat het album het verlangen om alles uit leven te leven moet uitstralen en daarnaast een ode is aan haar countryheld(inn)en. Drie liedjes, Hey, How Are You?, Last Goodbye en Our Days Are Heaven Sent zijn echter een ode aan een goede vriendin, die helaas overleed aan borstkanker. Met name Hey, How Are You? sprong er bij de eerste beluistering meteen uit, door het ingetogen karakter, maar ook door de mooie, inventieve opbouw. 

Haar begeleiders zijn mij volledig onbekend (waaronder haar oom Joel Denman), maar begeleiden Katja op uiterst functionele wijze, spelen volledig in dienst van haar dertien zelf gepende, gevarieerde liedjes. Die gevarieerdheid tussen country, bluegrass, ingetogen en meer swingende nummers hebben daardoor een behoorlijke verslavende uitwerking op mij. Bovendien is Katja een geweldige zangeres met een krachtige stem, die ook gepokt en gemazeld is in diverse andere genres. 

Het fraaie en verslavende Live a Little More kwam tot stand dankzij crowdfunding via Voordekunst, Sena en Cultuurfonds Zuid-Holland. Mooi dat zulke instanties er zijn, maar eigenlijk zou een album als dit gewoon door een platenlabel uitgegeven dienen te worden. Helaas zie ik op de website van Katja nog geen optredens gepland staan, hopelijk gebeurt dat snel, want live zal deze muziek ongetwijfeld nog een stuk beter tot zijn recht komen.

Theo Volk

Releasedatum : 26 november 2023 Independent

Website : https://www.katjakruit.nl/