Jaarwisseling ligt achter ons. Naarmate je ouder wordt is er voldoende om op terug te blikken, en wellicht evenzoveel om te relativeren. In de eerste plaats gelukkig dat je inderdaad ouder wordt! De wereld verandert, en er gebeuren aan de lopende band verschrikkelijke dingen (waar je absoluut geen vat op hebt). Ieder weet dat dit veranderproces er altijd al geweest is, wellicht met uitzondering dat het tempo en de hevigheid waarin dit gebeurt vooral toeneemt. Jenny Sturgeon en Boo Hewerdine zijn gevoelsmensen. Ze laten als musici in de eerste plaats hun hart spreken, voordat de ratio erbij komt. Zij ondervinden dezelfde veranderingen als wij allemaal. Ze verwoorden de dingen die hun emotioneel raken of fascineren (en denk daarbij niet alleen aan de veranderingen die ons allemaal aangaan) De eerste basale ideeën in deze samenwerking werden stelselmatig uitgewisseld via Internet in de jaren 2020/2021. Jenny vanaf The Shetlands, en Boo vanuit zijn woonplaats Glasgow. Beide leverden, noodgedwongen vanaf hun eigen stek, ideeën aan, en schreven de muziek, en maakten opnames die resulteerden in dit album. In tegenstelling tot gebruikelijk kwam er ditmaal geen studio aan te pas.
Jenny Sturgeon is wellicht beter bekend van de band Salt House. Ze hebben niet al te lang geleden hun album Riverwoods uitgebracht. Een plaat gevuld met muziek geschreven voor een Britse TV documentaire, die de zalm, zwemmend tegen de stroom in, op zijn reis vergezeld. De muziek is Folk georiënteerd en bestaat primair uit Jenny’s bewondering voor de schoonheid van de natuur. Evenals een eerder project; The Living Mountain, blendt de muziek met de beelden.
Boo Hewerdine zal bij de muziekliefhebbers een grotere bekendheid genieten vanwege zijn veelzijdige bijdragen aan de culturele sector. Ik kan mij voorstellen dat je hem kent als de creatieve man achter The Bible, maar wellicht nog eerder vanwege zijn samenwerking met artiesten als Eddi Reader (Fairground Attraction). Zelf ken ik hem in eerste instantie van zijn gelegenheidsalbum met de Amerikaan Darden Smith. Het resulteerde er tevens in dat zijn eerste solo platen Ignorance en Baptist Hospital eveneens in mijn cd-kast belanden. Tot mijn schaamte zijn latere aankopen erbij gebleven, terwijl albums als Open (2015) en Understudy (2022) terdege tot de verbeelding spreken. Twee artiesten die weliswaar qua voorkeur overeenkomsten hebben, maar er zijn ook verschillen waarmee ze elkaar aanvullen, zodat deze eerste worp, Outliers, meer kleur krijgt. Muziek die naarmate je luistert een beeldende werking heeft. Geen muziek die nadrukkelijk om aandacht schreeuwt, echter eentje die per luisterbeurt verder tot leven komt. Kabbelende muziek die druk van de ketel laat. An Outlier is een wezen of object dat losgekoppeld is van zijn oorspronkelijke omstandigheid/situatie. Het dient daardoor opnieuw zijn weg in het onbekende te vinden. Zelf dacht ik daarbij aan een herboren iemand; opnieuw beginnen, zonder (voor)oordelen. Onbevangen zijn. Hun muziek heeft daarom amper woorden nodig. Primitief, maar niet ontdaan van zeggingskracht. Luister ter illustratie naar het innemende Little One; onaards mooi.
Rein van den Berg
Releasedatum : 2 februari 2024 Hudson Records