Taylor McCall : Mellow War

 


Geboren werd Taylor McCall in Greenville, South Carolina, als zoon van een ambachtsman en de dochter van een predikant. Hij vond al snel zijn ware toevluchtsoord in het bos en op het water, en gedurende een groot deel van zijn vroege leven wisselde hij het buitenleven af met de zondagsdienst. “Ik ben opgegroeid in de natuur, mijn vader en ik gingen in mijn vrije tijd vissen. Hij heeft me opgevoed om te gaan vliegvissen en elke kans die we kregen, waren we op het water of in het bos. Ervaring, verhaal en zang stonden voorop in zijn opvoeding; hij groeide op in een gezin dat doordrenkt was van wilde mysteries. Toen zijn moeder bijvoorbeeld werd geboren, vertelde de behandelende arts zijn grootmoeder en grootvader dat hun baby de nacht niet zou overleven; zoals de legende zegt, ging zijn grootvader op zijn knieën in de ziekenhuiskamer en bad voor de overleving van zijn pasgeboren dochter, waarbij hij smeekte of ze gespaard zou blijven. Een paar maanden later werd hij tot predikant gewijd, met een gezonde dochter aan zijn zijde.”, aldus McCall. Kortom een familie met een kleurrijke geschiedenis.

Zijn opa staat op de voorkant van zijn tweede album Mellow War. “Voor mij is Mellow War een eerbetoon aan mijn overleden opa, maar ook in relatie tot waar ik muzikaal nu sta. Mijn opa ging naar Vietnam. Dit zijn liedjes die een soort brieven aan huis zijn waarvan ik dacht dat hij ze zou hebben gestuurd. Mijn opa was altijd al een grote inspiratie voor mij; het is groter dan muziek alleen. De liedjes zijn een eerbetoon aan alles waar hij voor stond en alles wat hij mij heeft geleerd. Het is voor mij een manier om met hem te delen, zelfs nu hij zich in een andere dimensie bevindt. Dit gaat niet alleen over mij of mijzelf. Dit is geen muziek over mezelf.”, aldus McCall. Een plaat die tevens voortkomt uit het verlies van een van mijn beste vrienden, Fritz.

In de opener Old Ship of Zion Prelude en de afsluiter Old Ship of Zion Outro van zijn uitstekende debuutalbum Black Powder Soul is de zang van zijn overleden opa in een traditionele song te horen. Ook nu weer is de nostalgische opener Sinking Sand een geluidsfragment waarop zijn opa is te horen. Net als zijn debuut is het weer een avontuurlijk album geworden en wordt zijn country geïnjecteerd met diverse andere stijlen, zoals bijvoorbeeld soul. Zijn invloeden variëren nogal, van oude hiphop tot Bobby Charles, van zuster Rosetta Thorpe tot TKTK. Johnny Cash. The Band. Breng de dag door op de rivier met McCall en je zult waarschijnlijk een staalkaart horen van JJ Cale, Taj Mahal, TKTK en een paar van diens tijdgenoten. Helaas beschik ik niet over de credits, maar zo zijn bijvoorbeeld de geweldige McCrary Sisters te horen op Tide of Love. Het album werd uitstekend geproduceerd door Sean McConnell (Michael Franti, Wade Bowen), maar deze keer samen met McCall zelf. McCall mag Robert Plant tot zijn fans rekenen. Toerde reeds in november met Plant door het Verenigd Koninkrijk en zal in maart andermaal diens support act daar zijn. Hopelijk komt hij ook snel naar Nederland, want McCall kan gerekend worden tot de meest interessante nieuwe alt country acts.

Theo Volk

Releasedatum : 2 februari 2024 Thirty Tigers

Website : https://www.taylormccall.com