The Bullfight : Amen, Demon & Thomas van der Vliet : Het Interview

 



De drijvende kracht achter de Rotterdamse  alternatieve band The Bullfight is Thomas van der Vliet, verantwoordelijk voor alle muziek van deze band, de vaak donkere teksten zijn van Nick Verhoeven. Thomas van der Vliet is ook een man met een missie, lang geleden vertelde hij me al dat hij ernaar streefde om zoveel mogelijk kunstvormen te gaan combineren. De eerste stap daartoe werd in 2015 gezet door het oprichten van het eigen platenlabel Brandy Alexander Recordings, vernoemd naar een nummer van Leslie Feist. Naast albums van The Bullfight, werd bijvoorbeeld een speciale editie uitgegeven van het magistrale album No Song, No Spell, No Madrigal van The Apartments. Hij interviewde destijds trouwens Peter Milton Walsh voor 3voor12VPRO. 

Gaandeweg werden steeds meer kunstvormen gecombineerd, daar wordt nu het debuut van Thomas als romanschrijver aan toegevoegd. Helaas kreeg ik pas precies een week geleden het pakket thuisgestuurd en ben nog niet in de gelegenheid geweest om zijn debuutroman “Het Interview” te lezen. Ik zag wel in het begeleidend schrijven dat Bart Chabot er enthousiast over is. De tekst op de meegeleverde fictieve poster nodigt in ieder geval uit om het boek snel te gaan lezen ; “A serial killer on the loose, a cop on the booze, who will see another dawn”? Bij het boek zit ook een QR code voor een audioversie ervan, ingesproken door Alex Roeka. Ook componeerde Thomas een gelijknamig getitelde score als begeleiding bij het boek. Titels als Momento en Kerouac verraden dat zowel film als literatuur een rol spelen in het boek. 

Uiteraard heb ik reeds wel uitvoerig het andere album Amen, Demon beluisterd. Meteen bij de groovy opener Santa Maria, met Dick Rondeltap op sax, wordt de luisteraar het album ingezogen. Ondanks dat ik al hun vorige albums ken, is het voor mij toch altijd weer even wennen aan de zang van Nick. Persoonlijk geef ik meer de voorkeur aan de toegankelijkere zang van Daisy Cools, die de leadzang verzorgt op Morning Come Slowly That Day, All That’s Left en Will You Come Looking for Me?. Voor het laatste nummer schreef Daisy zelf de tekst. 

Zoals de titel van Amen, Demon al aangeeft zijn de overige teksten van Nick vaak donker van aard. Tegenwoordig maakt trouwens Conrad Freling (banjo, mandoline, backing vocals) deel uit The Bullfight. Deze singer-songwriter ken ik al heel lang als een van de meest enthousiaste muziekliefhebbers op het populaire forum Musicmeter. Amen, Demon wordt zowel op vinyl als cd uitgegeven, de score bij Het Interview alleen op cd.

Theo Volk

Releasedatum Amen Demon : 12 januari 2024 Brandy Alexander Recordings

Releasedatum boek Het Interview : 21 november 2023 Studio Kers

Websites : https://thebullfight.nl/ en https://studiokers.nl/