King Tuff : Smalltown Stardust

 


Soms krijg ik cd’s aangeboden om te recenseren van artiesten die geen enkel belletje doen rinkelen, zo ook in het geval van King Tuff. Achter dit project gaat al zo’n twintig jaar Kyle Thomas schuil. Naast King Tuff blijkt hij ook de lead zanger en gitarist van stoner rock band Witch te zijn. Volgens Wikipedia bevatten de eerste vijf eerdere albums van King Tuff genres als garage rock, indie- en powerpop, neo-psychedelia en stoner doom.

Smalltown Stardust, dat mede werd geproduceerd en grotendeels samen met SASAMI (aka Sasami ashworth) werd geschreven, is "een album over liefde, natuur en jeugd", legt Thomas uit. “. “Net als de eerste single is het album een ode aan de gekoesterde momenten van inspiratie en de kleine steden waarin ze zijn ontstaan.

Ik putte uit mijn nostalgie  uit de omgeving waar ik opgroeide, waar ik voor het eerst mijn songwriting-impulsen koesterde en ideeën opleverde van andere gelijkgestemde artiesten. Het is een spirituele, tedere en uiteindelijk vreugdevolle plaat die als een schok kan komen voor degenen met slechts een voorbijgaande kennis van de catalogus van de artiest.”, aldus Thomas.

Aangezien ik de eerdere albums niet ken, kwam  Smalltown Stardust in mijn geval niet als een schok. Eerder als een aangename verrassing, met name door de vaak ingetogen (samen)zang. Vooral bij Pebbles in a Stream moest ik aan de betreurde Elliott Smith denken. Liefhebbers van gelijkaardige zangers zullen waarschijnlijk Smalltown Stardust als aangenaam ervaren.   

 Theo Volk

Releasedatum : 27 januari 2023 Sub Pop

Website : https://www.subpop.com/artists/king_tuff