Signe Marie Rustad : Particles of Faith

 


Na een lange rustpauze was er eindelijk weer eens de behoefte (en tijd) een recensie te schrijven. Ik maak mij geen illusie dat mijn schrijfsels iets opzienbarends teweegbrengen, maar poog enkel iets wat me intrigeert of boeit nader in de schijnwerpers te zetten. En, wanneer dat zo uitkomt, met een zekere regelmaat. Er blijft voldoende aanbod in de muziek, waarbij ik overigens aanzienlijk meer filter dan voorheen. Muziek hoeft voor mij geen eeuwigheidswaarde te hebben, maar ’t zou fijn zijn wanneer dat van toepassing is. Hetzelfde geldt voor de zang. Signe Marie Rustad heeft een kristalhelder stemgeluid, en haar zelfgeschreven liedjes zijn innemend. Geen klaagzang, maar uitdagend, en met zelfvertrouwen vertolkt. Het is drie jaar geleden dat het redelijk succesvolle album When Words Flew Freeley verscheen. Of dat album binnen Nederland resoneerde weet ik niet, want zelf was ik toen nog niet bekend met deze Noorse zangeres. Particles of Faith is haar vierde plaat, en ze weet zich te vergezellen van uitstekende musici. De basis is geworteld in Folk, maar er is vanwege de aanwezige musici tevens een knipoog naar semi-akoestische jazz. Een mooie blend die onthaast. Muziek waarvan je energie krijgt. Wanneer ik een vergelijking zou mogen trekken, dan denk ik aan de Britse Laura Marling. Laura geeft rust en fascineert. Signe bezit beide elementen, en intrigeert minstens zo sterk met haar muziek.

Signe’s eerste twee albums hangen meer tegen kenmerken aan die Americana doen vermoeden, lees ik. Ik ken ze beide niet. Haar meer recente twee platen zou ik liever willen omschrijven als volwassen Pop. Muziek die weliswaar Folk als basis heeft, echter met dezelfde vaart worden nieuwe wegen verkend en bewandeld. Niet zo zeer experimenteel, eerder ongebonden of vrij. Net als bij When Words Flew Freely werkt Signe samen met de Noorse producer Kenneth Ishak, en gezamenlijk kleuren ze op Particles of Faith wederom de sterren aan de hemel. We staan al bijna met een voet in februari, maar dit is voor mij de start van een nieuw muzikaal jaar. Signe Marie Rustad neemt het voortouw, naast andere puike albums zoals nieuw materiaal van de The Arcs, een kennismaking met Rozi Plain, of wat te denken van oudgediende Joe Henry. We kunnen niet om 2023 heen, en het jaar begint hoopvol!

Rein van den Berg

Releasedatum : 17 februari 2023 Die with Your Boots in Records

Website : https://www.signemarierustad.com/