Ben Walker : Banish Air from Air

 


“Dit album is ontstaan uit een poging om een wereld te begrijpen die op zijn kop lijkt te staan. Het is een heel menselijk instinct om te proberen de chaos een rechtvaardigend verhaal te geven - we hebben hypothesen die eeuwen teruggaan, van volksmythen tot religie, van alchemie tot wetenschap. Ik hou van de voldoening om de lagen van een volksverhaal af te pellen en te ontdekken dat het verhaal op zijn eigen manier nog steeds klopt.

Ik begon te spelen met het ontwikkelen van een paar van de volksverhalen die ik aan het lezen was in teksten om muzikaal mee te werken, en ontdekte dat ik er een paar leuk vond. Met alles wat er gaande is in de wereld, heeft het me bijna drie jaar gekost om dit album te maken, maar ik hoop dat het beter is voor de extra tijd die ik heb besteed aan nadenken, testen en een paar dingen proberen.”, aldus Ben over de ontstaanswijze van zijn tweede soloalbum Banish Air from Air.

In  feite deed hij op zijn fraaie debuut Echo al hetzelfde. Ook deze keer vroeg Ben een aantal uitstekende zangers en zangeressen om zeven nummers in te zingen. De overige vier composities zijn instrumentaal. Het gracieuze Starlings werd reeds vrijgegeven.  De fraaie begeleidende video werd gemaakt door Marry Waterson. Het laat een grote zwerm steeds van richting veranderende spreeuwen zien zonder dat die elkaar raken. Het behoort nog steeds tot de grote mysteries van de natuur hoe dat kan.

Het album opent met de fraaie titelsong, een op muziek gezet gedicht van Emily Dickinson. Het wordt gezongen door Sophie Jamieson, die in december debuteerde met het imponerende en indringende Choosing. Uit duizenden herkenbaar is de stem en de fiddle van Nancy Kerr, zij zingt The Way through the Woods, een op muziek gezet gedicht van Rudyard Kipling.

De mij onbekende zangeres Emily Mae Winters bezorgt dik kippenvel in het prachtig georkestreerde The Yews of Borrowdale. Een heerlijk donkere stem heeft de uit Dublin afkomstige, maar in Londen wonende folk zanger Louis Brennan. Hij zingt de meest afwijkende, maar tevens meest intrigerende song Eggshells. Het zou wat mij betreft niet misstaan in een spaghetti western. De instrumentatie is hier trouwens subliem.

Een psychedelisch randje a la Pink Floyd heeft aan het begin het instrumentale Neptune, maar wat vervolgens duidelijk klassieke trekken krijgt. Bijzonder spannend, met hier en daar wat subtiliteiten, is de uitvoering van de traditional King Storm, uitstekend gezongen door de mij onbekende zangeres Lucy Alexander.

Het had wat voeten in aarde om Sam Lee te strikken, maar het schitterend door hem gezongen There Will Come Soft Rains was het wachten waard. Met Kirsty Merryn maakte Ben in 2021 de fraaie EP Life and the Land, gevuld met bekende traditionals. Kirsty zingt de afsluiter Kepler and Sol. Net als op zijn debuut wordt Ben begeleid door Anna Jenkins (viool, altviool), Basia Bartz (viool), Jo Silverston (cello) en John Parker (contrabas).

Zijn debuut Echo was al bijzonder fraai, maar Banish Air from Air is nog mooier en meer uitgebalanceerd. Ik noteer hem alvast voor mijn eindejaarslijstje.

Theo Volk

Releasedatum : 24 februari 2023 Folkroom

Website : https://www.benwalkermusic.com/