Siv Jakobsen : Gardening


De eerste zaadjes van wat Gardening zou worden, kwamen onverwachts op in de geest van Siv Jakobsen, onwelkom zelfs. Terugkerend naar een stad welke ze ooit haar thuis noemde, waren haar geest en lichaam overweldigd door herinneringen - zowel fysiek als emotioneel - die haar terugbrachten naar een tijd die ze in gedachte allang had begraven.

Terwijl ze langs haar oude, bekende plekjes liep, kwamen herinneringen aan een destructieve en moeilijke relatie opborrelen en rezen die als monsterlijk onkruid uit haar verleden op. Diens wortels waren blijkbaar nog niet uitgeroeid en  prikte plotseling door de kieren van haar bewustzijn, vijf jaar na dato.

“Het was bijna alsof ik in een tijdmachine zat en opeens voelde het alsof ik in het verleden was. Ik voelde verward over hoe laat het was, welk jaar het was en wie ik was, herinnert ze zich. Het waren een paar verwarrende dagen, ik voelde me overweldigd en behoorlijk bang, alsof ik duizeligheid had of zoiets. Dus ik besloot: OK, ik moet dit uitzoeken.”, aldus Jakobsen.

En zo geschiedde, met als gevolg een album vol breekbare, intieme en op een na zeer persoonlijke songs. Blue is niet persoonlijk en gaat over een gewelddadige relatie. Ze benaderde lokale songwriters en producers Simen Mitlid en Hans Olav Settem om mee samen te werken. Door in Oslo te blijven kon ze een beroep doen op haar muzikale vrienden, denk hierbij aan strijkers, blazers, contrabas tot aan de traditionele Noorse hardangerviool aan toe.

Op afstand leverden vanuit in Brighton Emma Gatrill (This Is The Kit, Nick Cave, Lucy Rose) en Marcus Hamblett (Laura Marling, James Holden, The Staves) bijdrages. Alle meewerkende muzikanten kregen totale vrijheid en dat is het eindresultaat absoluut ten goede gekomen. Sun, Moon, Stars is een duet met Ane Brun.  Gardening is Jakobsen’s meest ambitieuze en persoonlijke album geworden, niets minder dan een prachtplaat.

Theo Volk

Releasedatum : 20 januari 2023 The Nordic Mellow

Website : http://www.sivmusic.com/

 

Siv Jakobsen live:

16-02 BRUSSEL : Botanique - Witloofbar

18-02 AMSTERDAM : Paradiso