Anna B Savage : In|FLUX

 


Haar debuutalbum A Common Turn wist mij twee jaar terug volledig te overtuigen. Mijn slotconclusie was toen : Muziekliefhebbers die graag muzikaal en tekstueel uitgedaagd willen worden zijn hier aan juiste adres. Fascinerend debuut! Het is vooral haar voordracht die deze alternatieve singer-songwriter uniek maakt, gelukkig komt ze binnenkort naar de Lage Landen voor optredens. Op haar tweede album In|Flux weet ze andermaal de luisteraar te imponeren. Bijgaand voor luisteraars die net als ik het naadje van de kous willen weten het persbericht, waarin de intenties van Anna worden toegelicht. 

Anna B Savage heeft altijd vragen gesteld in haar muziek, maar op het nieuwe album 'in|FLUX' zijn antwoorden niet langer haar zoektocht. Kwetsbaarheid en nieuwsgierigheid zijn altijd de sleutelwoorden geweest om haar werk te beschrijven en op haar tweede album herdenkt ze de complexiteit en variabelen van de mensheid, de pijn of het plezier van liefde, verlies en aardse verbondenheid, en legt ze dit alles vast op verwoestende, uitbundige en krachtige manieren. Het belangrijkste verschil tussen deze en eerdere releases: ze maakt zich geen zorgen over wat er aan de andere kant is. Om het hoofd boven water te houden is ze het open einde, de onzekerheid van het grijze gebied, gaan waarderen en zelfs gaan koesteren.

Ze verkent zelfverzekerd lyrische thema's en muzikale tonen van dualiteit - ze is een echte artiest en ze heeft zichzelf de gratie gegeven om te geloven in dat wat hoorbaar bevrijdend is. De resulterende breedte van emotie op 'in|Flux' is voelbaar, niet meer dan op het resoluut vastberaden titelnummer van het album, waar de regel "I want to be alone, I'm happy on my own" wordt herhaald als een mantra als het lied afdaalt in een losgeslagen, juichende puinhoop.

Over het nummer zegt Anna: "'in|FLUX is een voorbeeld van de 'stroom' zoals ik die zie tussen twee ogenschijnlijk ongelijksoortige delen van mij: mijn muziek, mijn geest en mijn creativiteit. De eerste helft is een close, kwetsbaar en rustig begin, vol introspectie, kwetsbaarheden en een hoogdravend onvermogen om iets uit te drukken. Daaruit ontvouwt het lied zich in een tweede helft die zekerder, vocaler en expressiever is in zelfverzekerdheid. Deze voelen als twee toestanden (samen met alles daartussenin) die ik tegelijkertijd bewoon als dynamisch en veelzijdig emotioneel mens."

Voor Anna B. Savage Het is hard werken geweest om dit punt te bereiken, zowel in de studio als in het soms slopende werk dat nodig is om er te komen met behulp van therapie. Zoals iedereen die ooit is geweest weet,  het ontvouwen van iemands diepste gedachten en gevoelens - sommige waarvan je misschien niet eens weet dat ze er zijn - onthult dat ze constant in beweging zijn. In feite heeft de eerder genoemde en operatieve 'kwetsbaarheid' die eerder aan haar muziek werd toegeschreven een partner, de notie van genoemde 'flux'. Want in tegenstelling tot vorig album ‘A Common Turn’, neemt ‘in|FLUX’ Savage mee op een diametrale reis. Wanneer je wordt geconfronteerd met de inconsistenties van de wereld, in je relaties en in jezelf (ze doen zich vaak voor in de verdomde stilte van een therapieruimte), wil je duidelijke en onweerlegbare antwoorden, vooral in combinatie met de ongerepte oppervlakkigheid van een leven zonder conflict of nuance afgebeeld op sociale media.

Zoals veel vrouwen ervaren, worden onze gevoelens overgedragen aan andere autoriteiten (het meest verwoestende omvat de innerlijke bedriegerstemmen die zijn geïmplanteerd door een leven van patriarchaat) "Ik heb een heel leven lang te horen gekregen dat ik niet weet wat ik voel of wil en dat het allerbelangrijkste in mijn leven relaties zijn” Het belemmert je vermogen om door lastige omstandigheden te navigeren die niet zwart of wit zijn. Hoe weet je hoe je moet omgaan met, laten we zeggen, "... een vreselijk giftige relatie doorstaan, een relatie die je zo gekwetst en boos maakte, maar nog steeds niet weet wat je moet doen met alle liefde die je voor hen had?" zegt Savage. Hoe zit het als je helemaal niet genoeg vertrouwd bent om dualiteit te verkennen?

De eerste fase om hiervan te genezen was eenvoudigweg erkennen dat afwijkingen inherent waren aan het bestaan. "Ik begon te accepteren dat inconsistenties en hypocrisie deel uitmaakten van de menselijke natuur", cruciaal eraan toevoegend dat "ze allemaal samenwerken om een ​​geheel te vormen." Ze veranderde van het beschouwen van dualiteit als pejoratief naar er opgewonden en energiek door worden. Op haar beurt begon ze zichzelf te vertrouwen: "Vertrouwen dat mijn instinct vaak genoeg is, erop vertrouwen dat ik veelzijdig mag zijn, en dat ik mijn dualiteiten en menigten kan belichamen en uitdrukken", "vertrouwen dat ik dit kan uitdrukken en begrepen kan worden... vertrouw op mezelf om weer liedjes te kunnen schrijven”.

Geen van de nummers was volledig gevormd voordat ze de studio in gingen, de hele ervaring was vloeiend en was afhankelijk van interacties en spel met producer Mike Lindsay (Tunng, Lump). Waar Savage dacht dat ze in de fout zou gaan met haar eigen negatieve zelfpraat, bracht ze elke ochtend voordat ze Mike zag door met het werken aan haar 'Morning Pages', een idee uit het immens populaire boek The Artist's Way. Hoewel haar eerdere releases enorme lovende kritieken kregen, lof ontvingen van onder meer de New York Times, NPR en Rolling Stone, en toursupport-slots met Jenny Hval en Father John Misty, maakten haar onzekerheden het proces behoorlijk afmattend. In plaats daarvan benaderde ze het creëren van 'in|Flux' op een manier die doordrongen was van zelfbestuur en vastberadenheid, waardoor ze de druk die ze zichzelf had opgelegd van zich afschudde.

"Ik heb het gevoel dat dit album een verkenning is van herstel en de reis van therapie", zegt Savage. Door in tweedeling te staan: het licht en het donker ervan, de hoogte- en dieptepunten die het voortbrengt, liefde en verlies en alles daartussenin, verkent ze nieuwe dimenties die zich ontvouwen en een andere en zelfverzekerder persoon van binnen onthullen. "Het is moeilijk [om mee te doen], maar het kan ook het beste ooit zijn, en ervoor zorgen dat je je helemaal tevreden voelt." Het zal een gevoel zijn dat fans diep zal bereiken, vooral in een tijd waarin onzekerheid veel meer alomtegenwoordig is in het leven. We doen allemaal heel erg ons best om gelukkig en tevreden te zijn, en Anna B Savage doet ook heel erg haar best. Maar ze is meer dan ooit toegerust om, zoals ze zegt, "charting my own life… know it can be fun, and lean into that."

Theo Volk

Releasedatum : 17 februari 2023 City Slang/De Konkurrent

Website : https://annabsavage.com/


Anna B Savage live :

22-04 AMSTERDAM : Paradiso

06-05 BRUSSEL : AB