Kayam : Omens

 


Precies drie jaar geleden ontving ik out of blue het fraaie album Comfort Zone van een mij volledig onbekende Israëlische promotor. Nu kreeg ik van hem Omens, het tweede album van Kayam toegestuurd. Kayam bestaat uit broer en zus Rauss, opererend vanuit Berlijn en Tel Aviv. In 2018 debuteerden ze met Sand to Snow.

Ze noemen hun muziek Falafel Pop. Dat is niet alleen een verwijzing naar de samensmelting van stijlen die hun muziek definieert, maar is ook een eerbetoon aan een van hun favoriete gerechten: kikkererwten! Kim en Mike hadden een interculturele opvoeding, woonden in verschillende stadia in Engeland, Duitsland en Israël. De reislust die ze in hun vroege jaren ervoeren, heeft ongetwijfeld een stempel achtergelaten op hun benadering van het maken van muziek en live optredens.

De hoes van Omens zette me vooraf behoorlijk op het verkeerde been. Ik dacht namelijk met New Age muziek te maken te hebben. Gelukkig is hun muziek veel interessanter. Kim zingt en bespeelt de Keltische Harp. Mike speelt gitaar, zingt en bouwt loops op met gitaarpercussie en af en toe beatboxen. Opener Atlas ontstond een paar jaar terug geheel spontaan tijdens het verblijf in een hostel op Gran Canaria.

Hun muziek is niet goed in hokje te plaatsen en behoorlijk uniek. Het is relaxed en sfeervol en je hoort invloeden vanuit diverse uithoeken van de wereld, tot zelfs wat funky invloeden. Goed omschrijven kan ik het album Omens niet, maar het bevalt me buitengewoon goed.

Theo Volk

Releasedatum : 16 februari 2023 Independent

Website : https://www.kayamband.com/