Various Artists : Stoned Cold Country

 


Ik ben niet, of was ooit, een Rolling Stones fan. Voor hun meest vroege muziek was ik wellicht net iets te jong. Ze hebben verschillende sterke hits gehad, en het kan niet anders gezegd worden dan dat het duo Jagger & Richards prachtige nummers hebben geschreven, die over de jaren slechts beter lijken te zijn geworden. Gerijpt doch fris komen de op dit Country getinte album over. Uitsluitend goudgerande hits van dit illustere tweetal worden uitgevoerd. Het album overtuigt vanaf de eerste noten met een spetterende I Can’t Get No Satisfaction door Ashley McBryde. Veel afwisseling, en rauw en gepassioneerd passeren de nummers op Stoned Cold Country aan de luisteraar voorbij. Zwakke momenten heb ik geen moment kunnen ontdekken. Er is Rock, Blues en Soul. De vroegste Stones leenden inspiratie aan the Blues, trokken het door de blender en maakten daarmee over de jaren hun eigen ding. Een prachtige Miss You van Jimmie Allen. De meeste van de artiesten die meededen aan dit project doen bij mij geen belletje rinkelen, maar dat is voor geen moment een belemmering.

Producer Robert Deanton is al jaren gefascineerd van de Rolling Stones, en dan meer specifiek waar het hun binding betreft met Country gerelateerde Roots, lees ik. Het was zijn droom om een hommage te maken aan zijn helden. En dat is honderd procent gelukt. Deze 60th Anniversay Tribute To The Rolling Stones is niets anders dan een uitbundige explosie aan muziek. Geschreven door Jagger & Richards, en vervolgens van een verdere dimensie voorzien door diverse Countrymusici. Ik geniet zowel van de explosieve nummers, als op momenten dat enige vorm van bezinning de overhand lijkt te nemen. De voor mij onbekende Lainey Wilson doet niet onder voor Steve Earle of Marcus King. You Can’t Always Get What You Want komt bij het beluisteren van dit album geen moment in mij op. Ik word bij voortduring op mijn wenken bedient, sterker verrast. Een goudeerlijk tribuut, die zowel doet teruggrijpen op de Stones zelf, alsmede dat bij sommige van deze Country-artiesten de interesse ontstaat eens nader hun eigen repertoire verder te onderzoeken. Louter klasse op deze onverwachte kennismaking aan klassieke nummers.

Rein van den Berg

Releasedatum : 17 maart 2023 Broken Bow Records/BMG

Website : https://promo.bbrmusicgroup.com/stoned-cold-country-a-60th-anniversary-tribute-album-to-the-rolling-stones/