Say ZuZu : No Time to Lose

 


Totdat hun retrospectief album vorig jaar verscheen had ik geen kennis van Say ZuZu. Die retrospectieve plaat nam ons mee meer dan twintig jaar terug in de tijd. Het bleek een mooie introductie te zijn naar een band afkomstig uit de Staat New Hampshire. Alternatieve Country aangestuurd door de gebroeders Nolan en jeugdvriend Cliff Murphy. Het zijn opnieuw deze mannen die nieuw leven hebben geblazen in Say ZuZu. Opnieuw zijn Cliff Murphy en Jon Nolan verantwoordelijk voor de nummers die staan op deze nieuwe schijf, getiteld; No Time to Lose. Een herkenbaar fenomeen. Zelf heb ik ook wel eens de indruk dat ik de tijd die me gegund is effectiever had kunnen/moeten indelen. Spijt is er niet, hoogstens voortschrijdend inzicht. Terugkijken met het besef, dit moet anders. Misschien dat deze factor eveneens geldt voor deze band. Ze hebben de leeftijd om nader te relativeren. Ik krijg wel de indruk dat hen er veel aan gelegen is om deze herstart van Say ZuZu strak uit te voeren. Het songmateriaal spreekt mij over de hele lijn alvast meer aan dan de muziek van die introductie van vorig jaar; Here Again. De muziek op No Time to Lose is gedreven, maar allerminst gejaagd. De heren klinken gemotiveerd, en lijken tegelijkertijd van zins de valkuilen van voorheen subtiel te omzeilen. Herkenbaar, je leert daardoor tevens meer te genieten van datgene van je doet. Of zoals Jon Nolan zingt; You can only accept as much love as you think you can deserve.

Bij het beluisteren van No Time to Lose kreeg ik een associatie naar mijn vroege jeugd. De stijl van Say ZuZu deed mijn denken aan David Gates en Bread. Wellicht iets gezoet, maar anderzijds wel van een hoogkwalitatief niveau. Muzikaal valt veel te genieten bij het beluisteren van deze nieuwe plaat, waarvan de intenties uitsluitend positief zijn. Cliff Murphy doet qua song schrijvende kwaliteiten niet onder voor Jon Nolan zijn fantasievolle What It Looks Like in Heaven. Tekstvelletje zit bijgeleverd mocht je er eens op je gemak voor gaan zitten. No Time to Lose is een verbeterde editie van een beproefd recept. Het is net allemaal iets scherper aangezet. Lijkt mij tegelijkertijd een band die live zeer de moeite waard is. Zeker bij een nummer als Pawn Shop Guitar waarbij ze net iets meer op hun staart trappen. Niets anders dan een lekkere, luisterrijk album die afsluit met een knipoogje naar Bob Dylan.

Rein van den Berg 

Releasedatum : 10 maart 2023 Strolling Bones Records

Website : https://www.sayzuzu.com/