BONFOI : Gewichtloos

 


Heel lang geleden wist dichter Jacob Cats het al, haastige spoed is zelden goed. Door zijn grote enthousiasme om zijn album Gewichtloos zo snel mogelijk bij de drukker te krijgen zijn de titels van nummers vijf en zes abusievelijk op de achterzijde van de hoes omgewisseld. In het begeleidend briefje schrijft de maker met enige ironie dat men nu al een collectors item in handen heeft.

Achter BONFOI gaat Klaas Jan Kok schuil, in het dagelijks leven docent en fietsgids in Rome. Het grootste deel van zijn leven woonde Klaas Jan in Hoogkarspel in Noord-Holland.  Over de aparte artiestennaam BONFOI vertelde Klaas Jan me het volgende : “Tijdens een korte vakantie in België zochten mijn vriendin Alessia en ik een plezant cafeke voor enkele pintjes, toen we in "bonnefooi" belandden. Hier vertelde ik haar wat 'op de bonnefooi' betekende en toen zonk in dat dat een lekker woord is (en verrassend bij mijn leefstijl past). Bonfoi is trouwens ook een naam van een Zuid-Afrikaanse wijn (de rode wijnkleur past aardig bij de sfeer van een deel van de liedjes die ik maak).

Gewichtloos kwam mede dankzij een crowfunding actie op Voordekunst tot stand. Het bevat elf Nederlandstalige luisterliedjes, soms heel sober ingekleurd en soms wat uitbundiger. Ze zijn ook gevarieerd van karakter, soms hebben zijn liedjes iets kleinkunstachtig.

Het gros van de liedjes is ontstaan uit dagdromen en overdenkingen. Soms zijn er directe aanleidingen waaraan songs hun bestaan danken. Marmer is bijvoorbeeld tot stand gekomen na/tijdens het zien van een prachtig werk (Amo Te Ama Me) van de Friese kunstenaar Tadema en Thee, Dick? heeft een onderwijsconnotatie: als leerkracht in Rome tijdens de lockdown heeft hij niet alleen online lesgegeven, uiteraard, maar tevens filmpjes gemaakt en dictees opgegeven.

Klaas Jan ziet het album als afgeronde chansons, die afzonderlijk bestaan, desalniettemin zeker ook een deel vormen van het geheel (een concept derhalve, dat in iedere “eye of the beholder” vorm kan krijgen).

De stem van Klaas Jan is prettig en warm. Daarnaast speelt Klaas Jan gitaar, piano, trombone en percussie. Verder kreeg hij hulp van zangeres Maartje Kevenaar en een aantal uitstekende Italiaanse muzikanten. Het album werd opgenomen in Rome. Het opvallende artwork is van vriendin Alessia Olivari.

“Verwacht een reis langs het snijpunt van droom en realiteit, waarmee ik hoop je fantasie te prikkelen.”, aldus de maker. Hetgeen bij mij in ieder geval buitengewoon goed gelukt is.

Theo Volk

Releasejaar : 2023 Eigen beheer

Website : http://bonfoimuziek.nl/