Doug Paisley : Say What You Like


Een tweetal eerdere albums van Doug Paisley leken mij, op basis van de hoes, bekend, maar muzikaal gezien zijn ze niet blijven hangen. Op basis van Say What You Like kan ik mij daar iets bij voorstellen, want enorm uitgesproken is zijn uitvoerende stijl niet. Ondertussen is er bij mij wel het besef gekomen dat deze Canadees een uitstekende songwriter is. Eentje die extra aandacht verdiend. Hij schrijft rustige liedjes, die aangenaam doorkabbelen, zoals we dat van J.J. Cale kennen. Soms vermeld ik in recensies wanneer iets rauw of direct is, om te benadrukken dat dat element mij aanspreekt. Doug Paisley is dat allesbehalve, eerder fijnzinnige en bedachtzaam, maar juist dat aspect binnen de muziek kan ik misschien nog wel meer waarderen. Een artiest moet simpelweg dicht bij zichzelf blijven, en dat is wat Doug Paisley doet op zijn nieuwste album Say What You Like. Een nummer als Rewrite History is van een absolute schoonheid qua eenvoud, en directheid. Doug kiest zijn woorden zorgvuldig.

De muziek van Paisley schreeuwt niet om aandacht. Lijkt het welhaast te ontwijken. Subtiliteit is wellicht het sleutelwoord. Het album opent met een semi uptempo riff. Een kort nummer, zoals de meeste die je terugvindt op Say What You Like. Sometimes It’s So Easy kent eenzelfde opbouw als het openingsnummer. Kabbelend, doch vriendelijk aandoend en uitermate muzikaal. Hij draait al ruim vijftien jaar mee in deze business, en wist naam te vestigen bij een selectief gezelschap, inclusief een samenwerking met artiesten als Garth Hudson en Mary Margaret O’Hara. Misschien is het eindelijk tijd dat we door die subtiele gesuikerde laag prikken, en Dou Paisley op de waarde gaan schatten die hij behoort te krijgen. Say What You Like bevat onderhuids meer dan wat je op het eerste oor veronderstelt. De eenvoud van zijn werk draait je al het ware een loer. Ondertussen is deze plaat niet anders dan een bescheiden juweel. 

Rein van den Berg 

Releasedatum : 17 maart 2023 Outside Music

Website : https://dougpaisley.com/