Jarrod Dickenson : Big Talk

 


Een paar jaartjes geleden (Oosterpoort, te Groningen) heb ik enorm genoten van een optreden van Jarrod Dickenson, en zijn vrouw Claire. Ik was dusdanig ingenomen met de voorstelling dat ik na afloop zowel CD als LP van zijn toen actuele album Ready The Horses kocht. Een prachtplaat! Ik had zijn eerdere cd’s al, dus een volstrekte openbaring was dat optreden niet. Eerder een bevestiging van wat ik al wist; een geweldig artiest. De man is volgens mij vooral superrelaxed. Hij haast zich niet bij het afronden van zijn albums. Hij neemt de tijd. Persoonlijk vond ik dat het iets te lang duurde alvorens Big Talk beschikbaar kwam. Tussendoor verscheen weliswaar een troostrijk EP-tje met een paar smaakvol uitgevoerde covers; Under a Texas Sky – en die bleek alleszins niet verkeerd. Een vijftal nummers die oorspronkelijk bekend waren van Roy Orbison, Ester Phillips, Willie Nelson & Ray Charles, Doug Sahm en Guy Clark. Nu is gelukkig zijn nieuwste album verschenen, en wederom ben ik ermee in mijn nopjes. Een fijne combinatie aan afwisselende nummers die qua stijl en uitvoering aansluiten op eerdere nummers. Voorop staat dat de productionele details tot in de puntjes verzorgd zijn. Bamboozled roept enigszins Tom Waits in herinnering, maar het nummer is tegelijkertijd een echte Dickenson. Oliver Wood zingt vervolgens een nummer mee, en Jano Rix – een andere Wood Brother - is op de meeste nummers aanwezig.

Tien nummers die de tijd nemen om te groeien. Vaak vind ik dat de mooiste platen. De eerste keer dat ik Heijra hoorde van Joni Mitchell werd ik overrompeld door een veelvoud aan indrukken, en na verloop van tijd valt alles op zijn plaats. Jarrod’s muziek gun ik eenzelfde tijdspanne. Niet dat hij complexe muziek maakt, maar wel eentje die enige mate van gewenning behoeft. Buiten dat, het is het soort muziek dat ik graag hoor, en waarvoor ik de tijd neem. Tegelijkertijd is het vooral luistermuziek. Muziek die ruimte geeft en warmte biedt, op momenten dat het buiten koud en nat is. Muziek die je doet beseffen dat we ons gelukkig mogen prijzen dat veel ellende ons bespaard blijft, terwijl elders de wanorde een steeds hogere prijs rekent. Je gaat je bijna schuldig voelen bij zoveel gelukzaligheid. Take a Long Hard Look in the Mirror zingt Jarrod, en inderdaad besef jezelf hoe gelukkig je mag zijn. Jarrod Dickenson treedt op vrijdagavond 10 maart op in de Melkweg te Amsterdam. Het is de eenvoudigste weg op zijn nieuwste album te scoren, aangezien er geen lokale distributie is weggelegd voor Jarrod. Het album werd gemaakt ter herinnering aan Homer & Margaret Dickenson. Het besef dat ons bestaan tijdelijk is bezingt Jarrod in Goodnight, en hij sluit daarmee andermaal een gave plaat af. Het maakt mij een blij mens.

Rein van den Berg

Releasedatum : 3 februari 2023 Hooked Records

Website : https://jarroddickenson.com/home