Bill Fay - Countless Branches



Slechts in kleine kring werden de eerste twee albums, die Bill Fay begin jaren zeventig maakte cultklassiekers. Daarna bleef hij gewoon verder componeren, maar verscheen er buiten twee albums met oud materiaal, geen nieuw werk. Pas in 1998 werden zijn eerste twee albums heruitgeven en kwam er weer enigszins belangstelling voor zijn muziek. Toch zou het nog tot 2012 duren totdat zijn echte comebackplaat Life Is People zou verschijnen. Mede door de aanwezigheid van Jeff Tweedy van Wilco kreeg het album nu wel terecht volop aandacht. Life Is People werd zelfs op de landelijke radio gedraaid en cabaretier en radiomaker Dolf Jansen brak zelfs een lans voor Fay op tv in DWDD. Het album werd fraai geproduceerd door Joshua Henry, die opgroeide met de muziek van Fay. Countless Branches is intussen het derde album voor Dead Oceans en wat spaarzamer ingekleurd dan de voorgangers, een keuze die mij zeer goed bevalt. De stem van de inmiddels zesenzeventigjarige Fay begint langzamerhand wat breekbaarder te worden en weet mij daarmee als luisteraar regelmatig te ontroeren, zoals in opener In Human Hands. Hierin horen we hem alleen op piano zijn zorg uitspreken over hoe de mens met de natuur omgaat. Het is een van zijn gebruikelijke thema’s, naast onder anderen de familie van de mens en de cyclus van het leven. Ze zijn vaak bespiegelend, logisch voor iemand op leeftijd. Your Little Face lijkt me een liedje geschreven voor een kleinkind, opvallend genoeg laat hij hier het pianospel over aan Mikey Rowe. Vermeldenswaard is hier ook de cellobijdrage van Alex Eichenberger. Naast breekbare, kleine liedjes pakt hij soms ook wat meer uit, zoals in oorwurm Tiny, dat overigens op de luxe versie staat. Of Countless Branches sterkere composities bevat dan Life Is People durf ik nog niet te zeggen. Wel is me al duidelijk dat hij me deze keer in ieder geval meer weet te raken en daar draait het voor mij om bij muziek.     

Theo Volk  
                                                               
Releasedatum: 17 januari 2020 Dead Oceans

Website: https://deadoceans.com/artists/bill-fay-2/