Destroyer - Have We Met



Het vorige dozijn albums van de Canadese rockband Destroyer waren geruisloos aan mij voorbij gegaan. Zodoende had ik geen enkel referentiekader tot voorgaand werk. Nu schijnt dat weinig uit te maken, want om met frontman Dan Bejars woorden te spreken over de werkwijze van albums maken :  "That's kind of my goal: to start from scratch every time.". Het werd me al snel duidelijk dat ik te maken had met een eigenzinnig muzikant. Dat gevoel werd nog eens versterkt door het feit dat een aantal van hun albums verschenen op het interessante, onafhankelijke Franse label Talitres. Ook deze keer schreef hij weer zijn songs zonder duidelijk uitgestippeld plan. Bovendien scheen hij regelmatig last het hebben van recalcitrante buien. Niet bepaald de voedingsbodem voor een homogeen album. Toch schijnen de meeste songs naadloos aan te sluiten bij het succesvolle album Kaputt uit 2011. Bejar beschikt over een aparte, unieke manier van zingen, die me overigens direct beviel. Het blijkt dat in het verleden Bejar ook een album in het Spaans heeft opgenomen, hier echter gewoon in het Engels. Wat me erg goed bevalt is de lekkere flow, die een aantal van de songs hebben, zoals de ritmische opener Crimson Tide en It Just Doesn’t Happen. Toch vormt het meer ingetogen University Hill met een Prefab Sprout achtig koortje voor mij het hoogtepunt van Have We Met. Intussen is na vaak luisteren het album volledig onder de huid gekropen en weet het nog steeds te boeien. Niet slecht voor een album gemaakt zonder een vooropgesteld plan.  

Theo Volk                             
  
Releasedatum: 31 januari 2020 Dead Oceans

Website: https://www.facebook.com/Destroyer/

Destroyer live:

30-04 AMSTERDAM: Paradiso
03-05 ANTWERPEN: Trix