Bouke Zoete - Million Miles



Bekendheid kreeg Bouke Zoete als zanger van Happy Camper en  de Belgisch-Nederlandse indiepopband The Kevin Costners. Laatstgenoemde groep wist in 2006 de Grote Prijs van Nederland te winnen. Hun laatste album Pick Up the Parts in 2014 werd een zware bevalling, er waren volgens Bouke te veel discussies bij het opnemen. Het leverden geen grote ruzies op, maar was voor Bouke wel reden genoeg om de stekker uit de band te trekken. Het gaf eindelijk de gelegenheid om de sinds zijn zestiende gekoesterde droom, het maken van een soloalbum, uit te laten komen. Nu zevenentwintig jaar later verschijnt Million Miles

Deze keer repertoire dat ergens zweeft tussen Americana en zeventiger jaren soul. De prachtig ingetogen opener en titelsong Million Miles kan volgens Bouke zowel gezien worden als een liefdesliedje over een onbereikbaar en oogverblindend meisje maar kan net zo goed gaan over het maken van dit album. Het zeer aanstekelijke Sometimes People Clap & Stuff schreef hij nadat hij een interview had gelezen met scriptschrijver Charlie Kaufman, waarin deze het had over de ondankbaarheid van het creatieve proces. Bouke noemt zichzelf trouwens “a sucker for handclaps”, het handgeklap is hier ruimschoots aanwezig zijn. “De gitaren van Filip Wauters (oa Het Zesde Metaal) in dit nummer zijn overigens écht heel erg lekker. Hij doet niets heel erg virtuoos maar het is zo raak gespeeld. Gewoon een paar goeie noten plus een karrenvracht sound en attitude. Ik word daar heel blij van.”, aldus Bouke. Zelf word ik hier overigens ook nog erg blij van de blazers en het spitsvondige basloopje. 

Wat zeker niet van Bouke mocht ontbreken op dit album was een country soulliedje met een liefelijke swing in 6/8 groove. De toetsenpartij van Thomas De Prins en de passionele zang van Bouke zijn hier de kersen op de taart. “Het is een liedje voor iedereen die de chaos van het dagelijks leven probeert te bezweren met maken van lijstjes, voor iedereen die tevergeefs controle probeert te houden over datgene dat per definitie niet te controleren is; de ander.”. Een moeilijke bevalling was volgens Bouke Lay Your Sweet Lips On It All. In eerste instantie had het liedje een intiem karakter, maar tijdens de opnames werd het steeds uitbundiger, hetgeen niet strookte met waar het liedje over ging. Dus begon men opnieuw vanaf nul. “Reyer Zwart heeft er een eenvoudigere baslijn op gezet en de piano opnieuw gedaan, we hebben de blazers gestript en ik heb het opnieuw gezongen totdat het én lekker én intiem klonk.”. 

I Guess You Know begon als een simpele gospelblues, maar ontwikkelde zich uiteindelijk, dankzij het aparte baslijntje van producer Nicolas Rombouts, tot een mysterieuze, dreigende swamp song. Met The Kevin Costners had Bouke al getracht All That You Can Count on Is That Nothing Ever Ads Up op te nemen, echter tevergeefs. “Het werkte niet. Ik kon het om de een of andere reden niet loslaten en toen ik het voor Nicolas speelde was die er heel erg door geraakt maar tegelijkertijd vond hij dat er iets aan het nummer ontbrak. Een refrein met name. Dus ik heb de week na die sessie het refreinigste refrein bedacht dat ik kon bedenken en toen viel alles in zijn plooi. Een ouderwetse soul ballad is het geworden. Om de ritmetracks een beetje licht te houden hebben we veel naar Dusty Springfield geluisterd. En dat in combinatie met de fijne koortjes van Laura Huysmans en de vette horns is het echt een van mijn favoriete tracks van de plaat geworden.”. Overigens niet alleen van Bouke, maar ook van mij. 

Bouke blijkt ook sociaal erg betrokken, We All Know is een protestsong. “Ik verbaas me er enorm over hoe we tegenwoordig zo’n beetje van alles weten wat er misgaat, wie er corrupt is, hoe de boel wordt belazerd, dat de hele flikkerse boel naar de kloten wordt geholpen en dat er toch bijna niemand iets doet. Dat we niet massaal opstaan en zeggen: “Hey, dit pikken we niet langer, we gaan het helemaal anders doen!”. Het behoort tot mijn favoriete tracks, doordat het nummer een relaxte sfeer uitademt en daardoor de tekst enigszins relativeert. Een ouder nummer is Try to Believe, geschreven als steuntje in de rug voor zijn vriendin, die op dat moment een vervelende baan had. “Het is compositorisch natuurlijk niet bepaald een wonder van originaliteit maar het heeft wel een goede energie. En door die zalige New Orleans blazers die door elkaar heen jubelen in de solo kun je haast niet anders dan een beetje blij worden van dit nummer. Uiteindelijk dus toch precies zoals het bedoeld was!”. En Bouke heeft gelijk, de luisteraar krijgt er een fijn gevoel bij. 

Tot mijn grote favorieten behoort When the Darkness Punches Out the Light, vanwege de heerlijke blazers in een zeventiger jaren souljasje. Een song overigens met een onheilspellend randje. “Toen mijn zoontje een jaar of drie was liep ik met hem over het pad bij ons huis. Hij wees naar de horizon en zei, “Kijk papa, daar komen de nachtwolken”. En hij lachte daar heel raar en onheilspellend bij. Heerlijk hoe zo’n onschuldig lief ventje opeens iets duisters in zich leek te hebben. Net een echt mens! “. Het album eindigt in melancholie met This Is the House. “Dit kon alleen maar als laatste nummer op deze plaat komen. Het heeft zo’n melancholische sfeer. Het klinkt als ’s nachts autorijden door de stromende regen. Je ziet niks maar je voelt alles. Het gaat over een huis dat te koop staat omdat de relatie van de eigenaars de verbouwing niet heeft overleefd. Droevigheid in de gloria. Daar heb ik dus plezier in. En dan die idioot lange solo van Filip in het outro. Had van mij gerust nog vijf minuten mogen duren…”. Hij is niet de enige voor wie dat geldt. 

Bouke wordt op Million Miles door fantastische muzikanten omringd, die de songs naar een nog hoger niveau stuwen. De lang gekoesterde droom van maar liefst zevenentwintig jaar heeft uiteindelijk geleid tot een volwassen en gerijpt debuut en is een absolute aanrader. 

Theo Volk

Releasedatum: 31 januari 2020 Excelsior Recordings

Website: https://www.facebook.com/profile.php?id=100011643975288

Bouke Zoete live:

10-02 AMSTERDAM: Paradiso
28-02 MIDDELBURG: De Spot
08-03 UTRECHT: LE:EN
15-03 APELDOORN: Gigant
20-03 BREDA: Mezz
26-03 DEVENTER: Burgerweeshuis
02-04 DEN BOSCH: Muziek op donderdag