Vanille Debray - One



Soms krijg ik weleens het idee dat sommige artiesten totaal geen moeite doen om bekend te worden. Zowel op haar Bandcamppagina als op haar Facebookpagina is nauwelijks informatie te vinden over singer-songwriter Vanille Debray. Ze werd geboren in Valbonne, een Frans middeleeuws Provençaals stadje tussen Cannes en Grasse. Ze verhuisde een aantal jaren geleden naar Montreal, Quebec om daar een bachelor in muziek te halen aan de McGill University. Sinds een jaar of vier publiceert ze op haar Bandcamppagina af en toe muziek. Daaronder een verdienstelijke cover van Lovesong van The Cure.  Debray heeft duidelijk iets met (droevige) liefdesliedjes, want op haar debuutalbum One zijn er een zevental te vinden. Zes in het Engels en een in het Frans. Vanaf opener Last Day On Earth weet Debray met haar aparte stem en manier van zingen volledig mijn aandacht op te eisen. De liedjes worden subtiel ingekleurd, door onder andere klarinet, piano en zoetgevooisde koortjes (denk bijvoorbeeld aan de achtergrondvocalen van Labelle op Gonna Take a Miracle van Laura Nyro). Zo ver ik weet wordt het half uur durende debuutalbum One slechts alleen digitaal uitgegeven. Dat is jammer want het verdient absoluut een fysieke release. En of ze het wil of niet, ze heeft volgens mij talent genoeg in huis om internationaal door te breken. One werd me overigens getipt door mijn forumgenoot Koen, waarvoor dank.

Theo Volk

Releasedatum: 25 januari 2020 Eigen beheer

Website: https://vanilledebray.bandcamp.com/