En Attendant Ana - Juillet



Rond 1980 kon me een album als More Songs About Buildings and Food, door sommigen op het muziekforum MusicMeter omschreven als neurotenmuziek, erg bekoren. Vier decennia later behoort dit soort muziek niet bepaald meer tot mijn comfort zone. Vandaar dat het tweede album Juillet  van het uit Parijs afkomstige vijftal En Attendant Ana een aantal luisterbeurten nodig had om mij volledig in te pakken. De genoemde referenties Stereolab, Electrelane, La Luz, Look Blue Go Purple, Pastels, Talulah Gosh en Comet Gain zeiden me niks. Geen idee dus of die vergelijkingen hout snijden. Meteen bij de eerste beluistering associeerde ik enigszins de manier van zingen en het timbre van frontvrouw Margaux Bouchaudon met die van Debbie Harry van Blondie. Ritmisch gezien  en qua opgewektheid heeft hun muziek zeker ook overeenkomsten met deze legendarische new wave groep, zij het dat En Attendant Ana vaak een hogere versnelling hanteert. Bouchadon is de belangrijkste tekstschrijver van de band. Over de onderwerpen die haar bezighielden voor Julliet :    "I tend to consider it as a journey towards acceptation of losses (would they be friends, lovers or dreams through death, departure or disillusion...) but also towards self respect and independence." Bij aanstekelijke uptempoliedjes als In Out zet ik steevast het volume hoger. Maar ook in een ingetogen, dromerige liedje als From My Bruise to an Island weet men te overtuigen. Een aparte toevoeging aan hun muziek is regelmatig de trompet van Camille Fréchou. Juillet bevat songs die een positieve boodschap uitdragen en er tevens bij mij voor zorgde om de nodige new wave albums uit de mottenballen te halen.

Theo Volk

Releasedatum: 24 januari 2020 Trouble In Mind/De Konkurrent

Website: https://enattendantana.bandcamp.com/