Alain Verdier - Évidences



De tegenwoordig in Zeeland woonachtige Fransman Alain Verdier richtte halverwege de jaren zestig de psychedelische bluesband The Shakes op. Een groep beïnvloed door Jimi Hendrix en met een piepjonge, zestienjarige Dany Lademacher in de gelederen. Lademacher zou eind jaren zeventig bekend worden in Nederland door zijn samenwerking met Herman Brood, met wie hij onder anderen de klassieker Saturday Night schreef. The Shakes mochten in hun begintijd zelfs het voorprogramma van The Who verzorgen, die net hun debuutalbum hadden uitgebracht met hun grote hit My Generation. Na twee albums hield The Shakes op te bestaan. Verdier bleef actief in de muziek, maar kreeg halverwege de jaren zeventig vooral bekendheid als fotograaf. Hij werkte voor grote modebladen als Cosmpolitan en Vogue, en deed reclamewerk voor bedrijven als Nina Ricci en Christian Dior. Intussen de zeventig voorbij, maar nog geenszins van plan om achter de geraniums te gaan zitten verschijnt nu Évidences, een opmerkelijke collectie van niet eerder uitgebracht werk en geremasterde songs. Songs die bijzonder spitsvondig, eigentijds en soms wat schurend worden ingekleurd. Zijn lijfspreuk is niet voor niets “Het reële is beperkt, het mogelijke is immens”. Zijn voordracht is apart, doe soms wat psychedelisch aan. Bij het beluisteren van het album schoot de naam van de eigenzinnige Lewis Furey door mijn hoofd, die halverwege de jaren zeventig furore maakte. Zijn voordracht was ook eigenzinnig en schurend. Door sommigen wordt Verdier ook wel liefkozend “Freak Man” genoemd. Op het album krijgt hij wat hulp van zijn oude collega Lademacher, maar ook van zijn wederhelft Khadija Othman, die in de fraaie koortjes te horen is. De uitstekende, reeds vrijgegeven single Femme Lady Dame huldigt de vrouwen die nog steeds pertinent moeten strijden voor gelijke rechten, respect en tégen de vele seksueel getinte intimidaties en misdrijven. Een compositie die overigens reeds eerder in 2012 werd uitgebracht. Met zijn vrouw vormt Verdier trouwens ook Antidote. Starman bracht eerder reeds albums van zowel The Shakes als Antidote uit. De rat op hoes verwijst naar zijn Chinese sterrenteken, maar is tevens het symbool voor vindingrijkheid en een levendige fantasie. Dat het Verdier daaraan niet ontbreekt blijkt op Évidences. Absoluut een aanrader voor muziekliefhebbers die van spitsvondige, avontuurlijke en een tikkeltje tegendraadse muziek houden.  

Theo Volk

Releasedatum: 17 januari 2020 Starman Records

Website: http://www.alain-verdier.eu/index.nl.html