De tegenwoordig in Zeeland
woonachtige Fransman Alain Verdier richtte halverwege de jaren zestig de
psychedelische bluesband The Shakes op. Een groep beïnvloed door Jimi Hendrix
en met een piepjonge, zestienjarige Dany Lademacher in de gelederen. Lademacher
zou eind jaren zeventig bekend worden in Nederland door zijn samenwerking met
Herman Brood, met wie hij onder anderen de klassieker Saturday Night schreef. The Shakes mochten in hun begintijd zelfs
het voorprogramma van The Who verzorgen, die net hun debuutalbum hadden
uitgebracht met hun grote hit My
Generation. Na twee albums hield The Shakes op te bestaan. Verdier bleef
actief in de muziek, maar kreeg halverwege de jaren zeventig vooral bekendheid
als fotograaf. Hij werkte voor grote modebladen als Cosmpolitan en Vogue, en
deed reclamewerk voor bedrijven als Nina Ricci en Christian Dior. Intussen de
zeventig voorbij, maar nog geenszins van plan om achter de geraniums te gaan
zitten verschijnt nu Évidences, een
opmerkelijke collectie van niet eerder uitgebracht werk en geremasterde songs.
Songs die bijzonder spitsvondig, eigentijds en soms wat schurend worden
ingekleurd. Zijn lijfspreuk is niet voor niets “Het reële is beperkt, het
mogelijke is immens”. Zijn voordracht is apart, doe soms wat psychedelisch aan.
Bij het beluisteren van het album schoot de naam van de eigenzinnige Lewis
Furey door mijn hoofd, die halverwege de jaren zeventig furore maakte. Zijn
voordracht was ook eigenzinnig en schurend. Door sommigen wordt Verdier ook wel
liefkozend “Freak Man” genoemd. Op het album krijgt hij wat hulp van zijn oude
collega Lademacher, maar ook van zijn wederhelft Khadija Othman, die in de
fraaie koortjes te horen is. De uitstekende, reeds vrijgegeven single Femme Lady Dame huldigt de vrouwen die
nog steeds pertinent moeten strijden voor gelijke rechten, respect en tégen de
vele seksueel getinte intimidaties en misdrijven. Een compositie die overigens reeds eerder in 2012 werd uitgebracht. Met zijn vrouw vormt Verdier trouwens ook Antidote.
Starman bracht eerder reeds albums van zowel The Shakes als Antidote uit. De
rat op hoes verwijst naar zijn Chinese sterrenteken, maar is tevens het symbool
voor vindingrijkheid en een levendige fantasie. Dat het Verdier daaraan niet
ontbreekt blijkt op Évidences.
Absoluut een aanrader voor muziekliefhebbers die van spitsvondige,
avontuurlijke en een tikkeltje tegendraadse muziek houden.
Releasedatum: 17 januari 2020 Starman Records
Website: http://www.alain-verdier.eu/index.nl.html