Zo’n half jaar geleden
attendeerde Jim Wurster van Y&T Music mij al op de talentvolle zangeres
Mandy Marylane uit Miami. Op dat moment stond ze op het punt haar debuutep op
te gaan nemen in Room C van Criteria Studios in Miami. Hier namen legendes op
als Aretha Franklin en James Brown, tevens geboortegrond voor albums als Layla and Other Assorted Love Songs van
Derek and the Dominoes en Hotel
California van Eagles. Mandy begon op haar dertiende gitaar te spelen en
ontwikkelde een stijl, waarbij ze slechts twee vingers gebruikte. Ze werd
toegelaten tot de fameuze Berklee College of Music, maar koos echter om
financiële redenen toch voor Miami Dade College, welke studie ze op het punt
staat af te ronden. Hier leerde ze klassiek gitaar spelen. Op haar debuutep Mandy Marylane bevatten vier van de
vijf composities klassieke intro’s. Het best geïntegreerd is het bekende Romance Anónimo (waarschijnlijk
afkomstig uit Spanje) in opener The Dance.
Die Spaanse invloed hier is niet zo vreemd. De echte naam van de
zesentwintigjarige Mandy is namelijk Ammanda Marie Pardiñas, wier voorouders
uit Galicië komen. Ze heeft overigens het voornemen zich daar ooit te gaan vestigen.
Midnight Morgan wordt voorafgegaan
door Schuberts Avé Maria, The Sinking Sun door Étude no. 19, opus 20 van Matteo
Carcassi en Seventeen Men door Estudios Sencillos no. 6 van Cubaan Leo
Brouwer. Bij vreemde eend in de bijt Summer
Lovin’ Blues blijft een intro achterwege. Een compositie waaruit blijkt dat
ze ook over de nodige kwaliteiten beschikt in het bluesgenre. Mandy heeft een
voorliefde voor oudere muziek, het begon allemaal ooit met Johnny Cash. Wat
later werd ze beïnvloed door powerhouses als Grace Slick, Janis Joplin en
Stevie Nicks en door songschrijvers als Leonard Cohen, Simon & Garfunkel en
Donovan. Ook Mandy beschikt over een imposante stem met de nodige vibrato.
Daarnaast maakt ze op mij veel indruk met haar tijdloze composities. De songs
werden zeer sober ingekleurd, alleen stem en klassieke gitaar en wordt er verder
slechts een keer gebruik gemaakt van drums en percussie. De drums zorgen voor
een marsritme in afsluiter Seventeen Men,
wat Mandy schreef voor een Vietnamveteraan. Op empathische wijze verplaatst
Mandy zich in de schoenen van deze oorlogsveteraan, die tijdens de Viernamoorlog zeventien
tegenstanders doodde. Net als onze eigen Pitou is ze eigenzinnig en weet
precies wat ze wil, ze is van plan haar studie nog een vervolg te geven aan het
Conservatorium van Amsterdam. Half januari bezoekt ze daar de open dag om zich
te laten informeren. Y & T Music blijkt trouwens een goede neus voor muziek
te hebben, want lang geleden ontdekten ze The Mavericks en Arlan Feiles. Van
laatstgenoemde werd diens debuutalbum trouwens geproduceerd door legende Tom
Dowd. Mandy Marylane bevat tijdloze
songs van een jonge zangeres met een oude ziel, die alles in zich heeft om een
hele grote te worden.