Tall Tall Trees - A Wave of Golden Things



Of Mike Savino nu gewoon wat afwezig uit zijn ogen kijkt of gezien zijn slordige kapsel net uit bed is gevallen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat zijn nieuwe album A Wave of Golden Things is opgenomen in een mobiele studio, gestationeerd op een hennepplantage in de Appalachen. Een gebied waar de banjo het meest gangbare muziekinstrument is. Dit instrument speelt een prominente rol in de muziek van Savino. Naast banjo speelt Savino ook nog bas, gitaar, piano en synthesizer op het album en produceerde het tevens. In het persbericht worden nogal wat invloeden genoemd, van banjopioniers als Bela Fleck en Earl Scruggs tot aan Pink Floyd, Grateful Dead, Tallest Man On Earth, Vampire Weekend, Sturgill Simpson, Cat Stevens en Paul Simon. Een aantal namen hiervan snijden volgens mij weinig hout.  Wel zeer duidelijk hoorbaar is de invloed van Paul Simon in zijn Graceland en The Rhythm of the Saints periode in Happy Birthday in Jail . De saxofoonbijdrage is hier trouwens de fraaie kers op de taart. Savino is iemand die in zijn kosmische countryrock optimaal gebruik maakt van dynamiek, ritmiek en repetitie, daarnaast is zijn banjospel inventief. Savino lijkt me trouwens een dierenvriend, het album opent met het kraaien van een haan. En zowel op  de binnenhoes als op het tekstvel staan viervoeters afgebeeld. A Wave of Golden Things is mijn eerste kennismaking met zijn muziek en een bijzonder aangename.   
     
Theo Volk

Releasedatum: 31 januari 2020 Joyful Noise/De Konkurrent

Website: http://talltalltrees.com/