Replay: Theo's Top 10 van 1970

1. Nick Drake - Bryter layter

2. Van Morrison - Moondance

3. Emerson, Lake & Palmer - Emerson, Lake & Palmer

4. Fotheringay - Fotheringay

5. Santana - Abraxas

6. Pearls before swine - The use of ashes

7. Curtis Mayfield - Curtis

8. Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà vu

9. The velvet underground - Loaded

10. Derek and the dominos - Layla and other assorted love songs


Allereerst, alle lezers van mijn blog een voorspoedig 2020 toegewenst! Traditiegetrouw komt de releasestroom ongeveer pas half januari weer op gang. Mooie gelegenheid om eens terug te blikken wat precies een halve eeuw geleden mijn tien favoriete albums waren. Bryter Layter is reeds meer dan veertig jaar mijn favoriete album. Nog steeds trek ik dit album af en toe uit de kast, met name in de herfst- en wintermaanden. Het is het meest optimistische album van Nick Drake. Helaas kreeg het indertijd niet de erkenning die Nick Drake zelf verwachtte. Voor mij is het van dit album afkomstige Northern Sky, het mooiste liefdesliedje ooit. Van Morrison wordt door menigeen vooral bewierookt om zijn Astral Weeks. Maar persoonlijk vind ik albums als Veedon Fleece, Common One en Moondance er niet voor onder doen. Met name de eerste kant van Moondance is weergaloos, maar in de loop der jaren ben ik kant twee ook steeds meer gaan waarderen. Favoriete track is toch wel Caravan, de ultieme versie hiervan is die op The Last Waltz van The Band te vinden is. Het afgelopen jaar heb ik het debuutalbum van Emerson, Lake & Palmer herontdekt. Ook nu nog klinkt het tintelfris en is het album gelukkig niet zo bombastisch als later werk van de groep. Met Greg Lake bezat de groep, wat mij betreft, een van de mooiste stemmen uit de popmuziek. Het goed in het gehoor liggende Lucky Man bezorgde de groep de nodige bekendheid, maar kan wat schoonheid echter niet tippen aan hoogtepunt Take a Pebble. Helaas kreeg Fotheringay niet de bekendheid, die de andere groep van Sandy Denny, Fairport Convention, wel ten deel viel. Dit debuutalbum Fotheringay vormt een van de hoogtepunten in de Britse folkmuziek. Naast wat covers en traditionals een aantal composities van Denny. Hiervan behoren The Sea en Winter Winds tot haar aller fraaiste songs. De klassieker Samba Pa Ti leerde ik op zeer jonge leeftijd kennen. Meteen was ik verslaafd aan het geluid van Carlos Santana, de master of sustain. Abraxas bevat voornamelijk covers, waarvan Black Magic Woman van Peter Green en Oye Como Va van Tito Puente de bekendste zijn. Pearls before swine bezat in Tom Rapp een geweldige en bijzondere liedjesschrijver. Met name de eerste twee albums zijn fantastisch. De liedjes voor The Use of Ashes werden allemaal geschreven in Nederland, in het pittoreske Vreeland. Rapp was toen net getrouwd met Elisabeth Joosten. Een van de hoogtepunten vormt Rocket Man, wat gedeeltelijk over zijn moeizame relatie met zijn vader ging. Curtis is het klassieke debuut van Curtis Mayfield, wat eigenlijk in geen enkele muziekcollectie zou mogen ontbreken. Hoogtepunt vormt het funky Move on Up. Een van de bekendste albums uit het hippietijdperk en de muziekgeschiedenis is natuurlijk Déjà Vu van Crosby, Stills, Nash & Young. Loaded is het laatste album van The Velvet Underground wat nog de moeite waard was. Layla and Other Assorted Love Songs van Derek and the Dominos, werd natuurlijk vooral bekend door het nummer Layla. Het verhaal achter dit lied is genoegzaam bekend.