Het was voor mij dertien jaar geleden dat ik Eilen Jewell voor het eerst zag optreden. Om precies te zijn, september 2009 in de 013 in Tilburg. In die tijd was Johnny Sciascia nog de contrabassist. Het was ook de tijd dat Eilen op het punt van doorbreken stond met het een paar maanden eerder verschenen, schitterende album Sea of Tears. Het titelnummer ervan zou een van de hoogtepunten gaan vormen deze avond in de Mezz.
Het was de eerste maal dat Eilen en haar mannen Breda en een goed gevulde Mezz aandeden. Eilen begon het concert met de woorden “Isn’t this the city the Colonel came from?”. Uiteraard doelend op Colonel Tom Parker, de levenslange manager van Elvis Presley, die geboren werd als Dries van Kuijk aan de Vlaszak in de historische binnenstad van Breda.
Vooraf had ik even poolshoogte gekomen op de Facebookpagina van Eilen, dus wist ongeveer al wat de setlist ging brengen. Het was dan ook geen verrassing dat ze een nummer van Them bracht, een van haar favoriete bands.
Ze speelde een mooie dwarsdoorsnede uit haar repertoire, met wat de nadruk op haar laatste album Gypsy. Uiteraard bracht ze van dat album de aanstekelijke meezinger 79 Cents (The Meow Song), geschreven vlak nadat Donald Trump werd gekozen als president. Het liedje is duidelijk politiek getint en handelt over seksisme en discriminatie, verpakt in gevatte humor.
Ook speelde ze van dat album als eerbetoon aan de vorig jaar overleden Idaho legende Pinto Bennett You Cared Enough to Lie. Eilens echtgenoot Jason Beek produceerde nog diens meest recente album The Last Saturday Night.
Ondanks dat Loretta Lynn tegenwoordig in het pro Trump kamp blijkt te zitten brengt Eilen toch weer een song van haar. Op deze zwoele avond en door het naderende einde van deze bijzonder fraaie zomer had Eilen ook de behoefte om enige songs met betrekking tot dit thema te brengen. Het afgekloven Summertime van de broers Gershwin wordt door Eilen prachtig gebracht.
Ook heeft Eilen goed nieuws voor de bezoekers, volgend jaar mei zal er een nieuw album verschijnen. De twee songs die ze ervan speelde, waaronder Lethal Love, beloven weer veel goeds. Aan niets is te merken dat dit de laatste avond van deze toer is, Jerry Miller (bijna tachtig) steelt zoals gewoonlijk regelmatig de show met zijn puntige solo’s en echtgenoot Jason Beek drumt of zijn leven er vanaf hangt.
Na anderhalf uur onafgebroken gespeeld te hebben, volgt nog een toegift, Green River van CCR. Trouwens nog een pluim voor de Mezz, omdat ze afgestapt zijn van plastic bekers en het muntensysteem. Eilen en haar band hopen bij een volgende toer weer Breda aan te doen en dan zal ik er zeker weer bij zijn.
Theo Volk