Julie Title : After the Sun

 


Het leven lacht de Canadese singer-songwriter Julie Title volop toe dacht ik, toen ik haar vrolijke foto zag op Bandcamp. Deze knappe jongedame (29) uit Toronto heeft echter al heel wat voor de kiezen gekregen in haar leven. Naast psychische problemen werd een bipolaire stoornis bij haar geconstateerd. Ook haar liefdesleven ging niet over rozen, veel liefdesverdriet, ondermeer veroorzaakt door ontrouw.

Haar debuutalbum After the Sun gaat over al die problemen en het geven van een plaats van die problemen. Liedjes met een trage downbeat om de droefheid van haar mentale gesteldheid tijdens die moeilijke periode te accentueren. Daar staat gelukkig tegenover dat de toon van haar zang altijd licht blijft, zodat het toch niet te veel een tranendal wordt tijdens het luisteren.

Haar zang wordt regelmatig vergeleken met die van Aimee Mann en Fiona Apple. Op het gebied van songschrijven blijkt ze veel opgestoken te hebben van Rose Cousins. Dat Julie uit het goede hout is gesneden bewijzen bijvoorbeeld Silence en Ghost.

Onlangs verscheen het album al op ITunes, de fysieke release moet volgens mij nog volgen. After the Sun werd mij trouwens weer getipt door mijn Amsterdamse muziekvriend Henk, waarvoor dank.

Theo Volk

Releasedatum : 12 augustus 2022 Beatroot LCC

Website :  https://www.julietitle.com/