Oscar Jerome : Spoon

 


Vooraf zei me zijn naam helemaal niets. Helaas had ik de bijzondere lovende recensies van Dick  Hovenga van Written in Music over zijn EP’s Oscar Jerome en Where Are Your Branches en zijn debuutalbum Breathe Deep allemaal gemist.

Na beluistering van zijn tweede album Spoon kan ik mij het enthousiasme van Dick Hovenga heel goed voorstellen. De aan het conservatorium van Londen afgestudeerde gitarist/componist/zanger maakt een atmosferische, avontuurlijke en inventieve mix van hedendaagse soul, R&B en jazz. In zijn muziek klinken vooral  invloeden door van Gil Scott-Heron, George Benson en Jay Dilla.

Hij wordt in de Londense soul en jazz scene gezien als een van de rijzende sterren. Zo werd hij bijvoorbeeld opgenomen door The Guardian in hun One to Watch lijst. Hij schijnt in Nederland ook al de nodige fans te hebben, want in 2019 nam hij hier het livealbum Live in Amsterdam op.

Over het algemeen heb ik weinig tot niets met muziek waarin hedendaagse R&B invloeden doorklinken, maar Spoon gaat erin als gesneden koek. Gisteren verscheen het album al digitaal, fysiek op cd en vinyl op zijn eigen label vlak na de afronding van zijn tournee.

Theo Volk

Fysieke releasedatum : 9 december 2022 Jeromeo

Website : https://www.oscarjerome.com/

 

Oscar Jerome live :

06-12 AMSTERDAM : Bitterzoet

07-12 ROTTERDAM : Bird